elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Aeroacoustic Flight Test Data Analysis and Guidelines for Noise-Abatement-Procedure Design and Piloting

Spiegel, Pierre und Guntzer, Frederic und Le Duc, Anne und Buchholz, Heino (2008) Aeroacoustic Flight Test Data Analysis and Guidelines for Noise-Abatement-Procedure Design and Piloting. In: 34th European Rotorcraft Forum. 34th European Rotorcraft Forum, 2008-09-16 - 2008-09-19, Liverpool, UK.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper focuses on noise abatement flight procedure (NAFP) studies performed on an EC135 helicopter. Aeroacoustic flight tests performed in the framework of the DLR PAVE project have been analyzed in order to provide guidance for NAFP design. Flyability limits and noise sensitivity to main control parameters have been investigated in simulator and in flight in order to improve the NAFP design and optimization and to develop dedicated pilot displays. The torque appears to be a parameter governig the blade-vortex interaction (BVI) noise: piloting at very low torque or at high torque allows to avoid BVI noise. Thus, the engine torque display, available on almost all helicopters, can be used to avoid BVI conditions. It was also found that the very annoying Fenestron noise excess that appears when flying with low torque to avoid BVI, can be completely eliminated through side-slip. NAFP validation flight tests for the PAVE and Friendcopter projects are briefly presented. Examples of NAFP resulting in measured noise reductions close to 10 dB SEL are provided. A guideline to pilots explains how to perform quietly an EC135 complete landing approach with almost no BVI noise, no Fenestron excess noise, and possibly using only instruments commonly on board.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/58521/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Aeroacoustic Flight Test Data Analysis and Guidelines for Noise-Abatement-Procedure Design and Piloting
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Spiegel, PierreNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guntzer, FredericNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Duc, AnneNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buchholz, HeinoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2008
Erschienen in:34th European Rotorcraft Forum
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroacoustics, flight mechanics, noise abatement flight procedures, helicopter
Veranstaltungstitel:34th European Rotorcraft Forum
Veranstaltungsort:Liverpool, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-09-16 - 2008-09-19
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der leise und komfortable Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Guntzer, Frederic
Hinterlegt am:31 Mär 2009
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:56

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.