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ELEVON-ELEVON GAP FLOW IMPINGEMENT

Longo, José Maria und Reimann, Bodo und Strom, Silvia und Radespiel, Rolf und Esdorf, Malte und Wolf, Torsten (2008) ELEVON-ELEVON GAP FLOW IMPINGEMENT. 6th European Symposium on Aerothermodynamics for Space Vehicles, 2008-11-03 - 2008-11-06, Versailles (France).

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Kurzfassung

The paper presents an experimental and numerical investigation of the unsteady, transitional flow resulting at a cantilever flap configuration of a space vehicle in cold hypersonics. The goal oft the study is to investigate the potential to use an aerodynamic controlled vehicle for an aerobraking manoeuvre when returning from a Moon mission. An experimental investigation is carried out in the high-speed Ludwig tube facility of the Technische Universität Braunschweig, at Mach 6, Reynolds numbers varying frorn 2.4 10<sup>6</sup> to 1.7 10 <sup>7</sup>, and supported by numerical solutions obtained with the TAU code of the DLR. The analysis of the experimental and numerical results displays a complex unsteady flow topology at the control surfaces, with severe hot points resulting from shock-shock interaction, shock-boundary layer interaction and jet flow in the gap between the flaps. The resulting jet impingement at the flaps results in heat fluxes which largely surpass the stagnation point heat flux. Such situation becomes more severe as the flow evolves from almost laminar for the low Reynolds number case to transitional at the flaps for the high Reynolds number case. It turns out aerobraking manoeuvres with aerodynamic controlled vehicles should be carefully designed since shock-shock interactions may jeopardizing the whole mission.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/58222/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:ELEVON-ELEVON GAP FLOW IMPINGEMENT
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Longo, José MariaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reimann, BodoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Strom, SilviaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Esdorf, MalteTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, TorstenTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 November 2008
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:re-entry, aerothermodynamics, experiments, CFD, shock-shock interaction
Veranstaltungstitel:6th European Symposium on Aerothermodynamics for Space Vehicles
Veranstaltungsort:Versailles (France)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-11-03 - 2008-11-06
Veranstalter :European Space Agency
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Zukünftige Raumtransporter - Entwurf und Simulationsmethoden für Raumtransporter (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Longo, Dr.-Ing. Jose Maria
Hinterlegt am:13 Mär 2009
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:24

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