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Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods

Richter, Kai und Le Pape, Arnaud und Knopp, Tobias und Costes, Michel und Gleize, Vincent und Gardner, Anthony Donald (2009) Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods. In: American Helicopter Society 65th Annual Forum Proceedings. American Helicopter Society 65th Annual Forum, 2009-05-27 - 2009-05-29, Grapevine, Texas (USA).

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Kurzfassung

The paper will discuss the latest results of a comprehensive validation activity on the numerical methods TAU and elsA, conducted with respect to dynamic stall applications. The work has been performed in the joint German/French project SIMCOS (Advanced Simulation and Control of Dynamic Stall) in the frame of the DLR/ONERA cooperation on helicopter technologies. The validation was conducted by two-dimensional unsteady RANS simulations on two dynamic stall test cases for the rotor blade airfoil OA209. Test case DS1 measured in the French ONERA-F2 wind tunnel represents a low speed deep dynamic stall case at M = 0.16, Re = 1.8e6, α = 13° ± 5°, and ω* = 0.1 (ω* = 2πfc/v<sub>∞</sub>). Test case DS2 measured in the German DNW-TWG wind tunnel represents a high speed deep dynamic stall case at M = 0.31, Re = 1.16e6, α = 13° ± 7°, and ω* = 0.1. The numerical methods used were the ONERA in-house flow solver elsA and the DLR in-house flow solver TAU. While the elsA code is a structured solver, the TAU code is an unstructured solver using hybrid grids. Simulations were performed with respect to the investigation of the influence of temporal resolution, grid characteristics, turbulence modeling, and transition prediction on the results of the codes. The results of the individual investigations will be discussed and the numerical methods, as well as turbulence and transition modeling from TAU and elsA will be compared.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/58090/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Pape, ArnaudONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gleize, VincentONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Mai 2009
Erschienen in:American Helicopter Society 65th Annual Forum Proceedings
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, SIMCOS project, TAU, elsA, code validation, grid characteristics, turbulence modeling, transition prediction
Veranstaltungstitel:American Helicopter Society 65th Annual Forum
Veranstaltungsort:Grapevine, Texas (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 Mai 2009
Veranstaltungsende:29 Mai 2009
Veranstalter :American Helicopter Society International
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Richter, Kai
Hinterlegt am:17 Feb 2009
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:22

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