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Wave Drag Reduction Approach for Blunt Bodies at High Angles of Attack

Schülein, Erich (2008) Wave Drag Reduction Approach for Blunt Bodies at High Angles of Attack. DLR-Interner Bericht. DLR-IB 224 - 2008 A 18. 19 S.

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Kurzfassung

Proof-of-concept experiments for a spike aligned into the oncoming flow at the nose of a supersonic blunt body were performed to investigate its aerodynamic effectiveness over a wide range of body's angles of attack. The investigations have been conducted in the Ludwieg Tube Facility at DLR Göttingen at Mach 2, 3 and 5 for angles of attack from 0 to 30 degrees. The model tested is a cylindrical body with a hemispherical nose. Additionally to the body equipped with an aligned spike, a reference body without a spike and a body with a conventional fixed spike were investigated. Furthermore, a test model with a prototype of a pivoting self-aligning spike-device has also been investigated. The results containing shadowgraph visualizations, direct force measurements and infrared heat flux measurements show the clear advantages of the spikes aligned into the flow.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/56566/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Titel:Wave Drag Reduction Approach for Blunt Bodies at High Angles of Attack
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schülein, ErichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Juni 2008
Open Access:Nein
Seitenanzahl:19
Verlag:DLR Göttingen
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Bow Shock, Wave Drag, Supersonic, Spike
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Schülein, Dr.rer.nat. Erich
Hinterlegt am:04 Dez 2008
Letzte Änderung:15 Jan 2010 00:37

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