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Handling the Air Resonance Mode for Flight Control and Handling Qualities Evaluations on the DLR Research Helicopter FHS

Lantzsch, Robin und Hamers, Mario und Wolfram, Jens (2008) Handling the Air Resonance Mode for Flight Control and Handling Qualities Evaluations on the DLR Research Helicopter FHS. Rotorcraft Handling Qualities Conference 2008, 2008-11-04 - 2008-10-07, University of Liverpool, UK.

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Kurzfassung

The paper presents the research carried out to handle the air resonance mode which occurs on the DLR EC135 FHS (Flying Helicopter Simulator) research helicopter. The air resonance mode on the FHS is excited in particular when roll rate feedback loops in the flight control system are closed. A flight test campaign was conducted to gather data of the air resonance mode for different roll rate feedback gains. A model, determined by system identification, is tuned to optimally match the model response with the flight test data for different roll rate feedback gains. Based on this model, subsequently, an air resonance controller was developed and tested that effectively suppresses the excitation of the air resonance mode resulting from roll rate feedback. The final air resonance controller concept was extensively flight tested to study the influence on the flight control performance and handling qualities.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55897/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Handling the Air Resonance Mode for Flight Control and Handling Qualities Evaluations on the DLR Research Helicopter FHS
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lantzsch, RobinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hamers, MarioNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolfram, JensNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 November 2008
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Stichwörter:FHS, control design, air resonance, regressive lag, dipole cancelling controller, DCC
Veranstaltungstitel:Rotorcraft Handling Qualities Conference 2008
Veranstaltungsort:University of Liverpool, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-11-04 - 2008-10-07
Veranstalter :Royal Aeronautical Society
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der intelligente Drehflügler (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Lantzsch, Robin
Hinterlegt am:19 Nov 2008
Letzte Änderung:27 Apr 2009 15:24

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