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Design of 4D Landing Approach Trajectories for a Quiet STOL Airplane

Macke, Oliver und König, Reinhard (2008) Design of 4D Landing Approach Trajectories for a Quiet STOL Airplane. 26th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS), 2008-09-14 - 2008-09-19, Anchorage, Alaska (USA).

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Kurzfassung

The advent of new, satellite-based navigation technologies enables the use of 4D trajectories, including precise altitudes and times at all waypoints ahead to touchdown. A better management of arrival times of aircraft at airports will enable the use of shorter, cleaner and quieter trajectories. To affect arrival times without lengthening the ground track, varying glideslope angles can be used. For aircraft equipped with powered lift, the glideslope angle has an impact on achievable landing speeds. Landing approach performance parameters such as possible flight path angles or minimum airspeeds are calculated for an aircraft with upper surface blowing. These are used to simulate landing approaches using different glideslope angles. Flight durations and noise level contour areas are compared for different glideslope angles. Increasing glideslope angles results in significant reductions of both.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/55517/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Design of 4D Landing Approach Trajectories for a Quiet STOL Airplane
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Macke, OliverNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
König, ReinhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2008
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, approach procedure, trajectory design, STOL, powered lift
Veranstaltungstitel:26th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences (ICAS)
Veranstaltungsort:Anchorage, Alaska (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 September 2008
Veranstaltungsende:19 September 2008
Veranstalter :AIAA - American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Hinterlegt von: Macke, Oliver
Hinterlegt am:19 Mär 2009
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:19

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