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Multi-model simulations of a convective situation in mountainous terrain

Trentmann, Jörg und Keil, Christian und Salzmann, Marc und Barthlott, Christian und Bauer, Hans-Stefan und Schwitalla, T. und Lowrence, Mark G. und Leuenberger, Daniel und Wulfmeyer, Volker und Corsmeier, U. und Kottmeier, C. und Wernli, H. (2009) Multi-model simulations of a convective situation in mountainous terrain. Meteorology and Atmospheric Physics (103), Seiten 95-103. Springer. doi: 10.1007/s00703-008-0323-6.

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Offizielle URL: http://www.springerlink.com/content/j655474587r82821/fulltext.pdf

Kurzfassung

The goal of the present study is to investigate the variability of simulated convective precipitation by three convection-resolving models using different setups and initial and boundary conditions. The COSMO, MM5 and WRF models have been used to simulate the atmospheric situation on 12 July 2006, when local convection occurred in central Europe under weak synoptic forcing. The focus of this investigation is on the convective precipitation in the Northern Black Forest in South-West Germany. The precipitation fields from the nine model simulations differ considerably. Six simulations capture the convective character of the event. However, they differ considerably in the location and timing of the intense convective cells. Only one model simulation captures the early onset of precipitation; in all other simulations, the onset of convective precipitation is delayed by up to five hours. All model simulations significantly underpredict the amount of surface precipitation compared to gauge-adjusted radar observations. The simulated diurnal cycles show maximum CAPE and minimum CIN values in the early afternoon. The different onset times of precipitation in the model simulations are shifted in accordance to the simulated diurnal cycles of CAPE and CIN. In the simulations with an early onset of precipitation also maximum CAPE and minimum CIN values appear early. The amount of simulated precipitation, however, does not correlate with CAPE or CIN.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/54693/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Multi-model simulations of a convective situation in mountainous terrain
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Trentmann, JörgJohannes Gutenberg Univ. Mainz, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keil, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salzmann, MarcMPI for Chemistry, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barthlott, ChristianKIT, KarlsruheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bauer, Hans-StefanUniv. Hohenheim, HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwitalla, T.Univ. Hohenheim, HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lowrence, Mark G.MPI for Chemistry, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leuenberger, DanielMeteoSwiss, Zürich, CHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wulfmeyer, VolkerUniv. Hohenheim, HohenheimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Corsmeier, U.KIT, KarlsruheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kottmeier, C.KIT, KarlsruheNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wernli, H.Johannes Gutenberg Univ. Mainz, MainzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Meteorology and Atmospheric Physics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1007/s00703-008-0323-6
Seitenbereich:Seiten 95-103
Verlag:Springer
Status:veröffentlicht
Stichwörter:COSMO, high resolution Ensemble
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Luftverkehr und Wetter (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Keil, Dr.rer.nat. Christian
Hinterlegt am:17 Jul 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:22

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