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Research at DLR towards airframe noise prediction and reduction

Dobrzynski, Werner und Ewert, Roland und Pott-Pollenske, Michael und Herr, Michaela und Delfs, Jan (2007) Research at DLR towards airframe noise prediction and reduction. Aerospace Science and Technology, Seiten 80-90. doi: 10.1016/j.ast.2007.10.014.

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Offizielle URL: http://www.elsevier.com/locate/aescte

Kurzfassung

In the final approach phase airframe noise represents the ultimate aircraft noise bar-rier for future aircraft when equipped with quiet UHBR engines. This paper summarizes the results achieved at DLR in the development of methods and tools for airframe noise prediction and reduction. Numerous DLR internal, national and EC co-financed re-search projects were conducted to investigate the aerodynamic noise of wing high-lift de-vices and landing gears, which constitute the major airframe noise contributors. Experi-mental noise source studies where performed on both scaled 2D generic and complete high-lift wing models and on an A320 full-scale wing section as well as on full-scale land-ing gears. These tests aimed at the quantification of airframe noise levels, the identifica-tion of major aeroacoustic sources and the development of noise prediction schemes. The results from these experiments provided information on the noise generation mechanisms and radiation characteristics from slats and landing gears. Devices were developed, which promise an overall airframe noise reduction potential of up to 5 dB, relative to air-frame noise levels of current aircraft. While such technologies already reach a high “technology readiness level” for landing gears, the development of noise reduction means for high-lift devices still remains in a research stage. For the development of low-noise high-lift devices for future aircraft by means of computational aeroacoustics, low-cost simulation codes were developed, validated and applied to a variety of 2D airframe noise problems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/53433/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Research at DLR towards airframe noise prediction and reduction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dobrzynski, WernerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewert, RolandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pott-Pollenske, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herr, MichaelaNICHT SPEZIFIZIERThttps://orcid.org/0009-0000-7275-7078NICHT SPEZIFIZIERT
Delfs, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:13 November 2007
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.ast.2007.10.014
Seitenbereich:Seiten 80-90
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Elsevier Masson SAS, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Airframe noise; High-lift noise; Landing gear noise; Computational aeroacoustics; Stochastic source modeling
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
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DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Leiser Luftverkehr (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik
Hinterlegt von: Dobrzynski, Dr.-Ing. Werner
Hinterlegt am:26 Feb 2008
Letzte Änderung:15 Mär 2024 07:31

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