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Feasibility Study of Tomographic Particle Image Velocimetry for Large Scale Convective Air Flow

Kühn, Matthias und Ehrenfried, Klaus und Bosbach, Johannes und Wagner, Claus (2007) Feasibility Study of Tomographic Particle Image Velocimetry for Large Scale Convective Air Flow. In: 14th International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics. 14th International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics, 2008-07-07 - 2008-07-10, Lisbon, Portugal.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Offizielle URL: http://ltces.dem.ist.utl.pt/lxlaser/lxlaser2008

Kurzfassung

A promising approach to capture the unsteady three-dimensional flow structures of large scale convective air flow is the recently developed Tomographic Particle Image Velocimetry (Tomographic PIV). In a test set-up the technique is applied to a measurement volume of 0.69 m x 0.42 m x 0.24 m, which is more than 1000 times larger than in previous applications. In order to test the feasibility of Tomographic PIV for large scale applications different calibration errors, which are important for the reconstruction quality of the three-dimensional intensity distribution, are analysed in detail. These errors are the reprojection and the triangulation error. The results reveal that the final calibration errors are of the order of 0.1 pixel from which one can conclude that large scale Tomographic PIV is practicable. The implementation of the reconstruction algorithm (multiplicative algebraic reconstruction technique, MART) is discussed. Furthermore, different attempts to reduce the calculation time of the reconstruction algorithm are presented, which are the pixel wise approximation of the calibration function and the local approximation of the lines of sight. In total a speedup of 60 percent has been achieved. In order to test the correct implementation of the algorithm, the three-dimensional positions of the markers on the calibration plate are reconstructed. Finally, the technique is successfully applied for evaluation of the three-dimensional displacement vector field of the test set-up.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/52197/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Feasibility Study of Tomographic Particle Image Velocimetry for Large Scale Convective Air Flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kühn, MatthiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bosbach, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Dezember 2007
Erschienen in:14th International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Tomographic PIV, Large scale PIV, Calibration errors, MART implementation, Convective air flow
Veranstaltungstitel:14th International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics
Veranstaltungsort:Lisbon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2008-07-07 - 2008-07-10
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Kühn, Matthias
Hinterlegt am:30 Jul 2008
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:28

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