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About the Assessment of Heat Flux and Skin Friction of the DLR TAU-code for Turbulent Supersonic Flows

Kovar, Anke und Hannemann, Volker und Karl, Sebastian und Schülein, Erich (2007) About the Assessment of Heat Flux and Skin Friction of the DLR TAU-code for Turbulent Supersonic Flows. In: 8th Onera - DLR Aerospace Symposium Conference Proceedings. 8th Onera - DLR Aerospace Symposium, 2007-10-17 - 2007-10-19, Göttingen. (eingereichter Beitrag)

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Kurzfassung

The correct prediction of skin friction and surface heat flux by CFD tools is an important prerequisite for the design of hypersonic flight vehicles. Results of a test campaign of a flow past a flat plate configuration with an impinging oblique shock carried out in the Ludwieg Tube Facility of DLR Göttingen were used to assess the applicability and accuracy of the DLR TAU-code at respective flow conditions. A shock-wave/turbulent boundary layer interaction (SWTBLI) on the flat plate model was created with a planar shock generator at different incidence angles. This two dimensional test case involving the flat plate flow and the interaction of an oblique shock with the turbulent boundary layer is well documented with various measurements like wall pressure, boundary layer velocity profiles, skin friction, and heat flux, and offers a good basis for the assessment of the two latter variables for the DLR TAU-code. The assessment includes grid studies, the influence of various turbulence models as well as the external turbulence intensity set in the calculations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/51327/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:About the Assessment of Heat Flux and Skin Friction of the DLR TAU-code for Turbulent Supersonic Flows
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kovar, AnkeNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, VolkerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karl, SebastianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, ErichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:17 Oktober 2007
Erschienen in:8th Onera - DLR Aerospace Symposium Conference Proceedings
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Haupt, RolfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boutier, AlainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Appriou, AlainNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinemann, Hans-JoachimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Junior, AlfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:heat flux, skin friction, impinging shock, shock-wave turbulent boundary layer interaction (SWTBLI), turbulence models
Veranstaltungstitel:8th Onera - DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Göttingen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2007-10-17 - 2007-10-19
Veranstalter :DLR Göttingen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Militärische Technologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Kovar, Dr.rer.nat. Anke
Hinterlegt am:17 Sep 2007
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:20

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