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A Design and Interaction Concept for Aircraft with Variable Autonomy: Application of the H-Mode

Goodrich, K. H. und Flemisch, F. O. und Schutte, P. C. und Williams, R. A. (2006) A Design and Interaction Concept for Aircraft with Variable Autonomy: Application of the H-Mode. In: Digital Avionics Systems Conference. 25th Digital Avionics Systems Conference, 2006, Portland (USA). ISBN 1-4244-0377-4.

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Kurzfassung

Driven by increased safety, efficiency, and airspace capacity, automation is playing an increasing role in aircraft operations. As aircraft become increasingly able to autonomously respond to a range of situations with performance surpassing human operators, we are compelled to look for new methods that help us understand their use and guide their design using new forms of automation and interaction. We propose a novel design metaphor to aid the conceptualization, design, and operation of highly-automated aircraft. Design metaphors transfer meaning from common experiences to less familiar applications or functions. A notable example is the "desktop metaphor" for manipulating files on a computer. This paper describes a metaphor for highly automated vehicles known as the H-metaphor and a specific embodiment of the metaphor known as the H-mode as applied to aircraft. The fundamentals of the H-metaphor are reviewed followed by an overview of an exploratory usability study investigating human-automation interaction issues for a simple H-mode implementation. The envisioned application of the H-mode concept to aircraft is then described as are two planned evaluations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/50225/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:A Design and Interaction Concept for Aircraft with Variable Autonomy: Application of the H-Mode
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Goodrich, K. H.NASA LangleyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flemisch, F. O.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schutte, P. C.NASA LangleyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Williams, R. A.NASA LangleyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2006
Erschienen in:Digital Avionics Systems Conference
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
IEEE/AIAA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:1-4244-0377-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:H-Mode, design metaphor, highly-automated aircraft, human-automation interaction
Veranstaltungstitel:25th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:Portland (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006
Veranstalter :IEEE/AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Schieben, Anna Maria
Hinterlegt am:26 Jul 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:13

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