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Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow

Dietz, Guido und Mai, Holger und Schröder, Andreas und Klein, Christian und Moreaux, N. und Leconte, P. (2008) Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow. Journal of Aircraft, Vol. 45 (No. 3), Seiten 934-944. American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.. doi: 10.2514/1.31363.

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Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.2514/1.31363

Kurzfassung

The interference effects between an unswept supercritical airfoil model and an annular wing representing an engine nacelle were investigated. The investigation aims to better understand and predict the impact of the interence effects on the aeroelastic stability of large, modern transport aircraft at transonic speeds. The main objective was to identify potential aerodynamic instabilities in the interference region due to unsteady shock-wave/boundary-layer interactions. The applied model allows to roll and yaw th nacell relative to the model wing and to pitch the entire model. The aerodynamic response to these movements affects the aeroelastic stability of an aircraft and was also investigated here. The overlap between the wing and the nacelle, and the height of the pylon were designed by numerical simulations such as that locally supersonic velocities and flow separation in the interference region might occur. Two linear hydraulic jacks inside the model were used to perform prescribed yaw and roll movements of the nacelle including the pylon. The experiments were conducted up to Mach numbers of 0.84 in an adaptive solid-wall wind tunnel using a hydraulic driven pitch-oscillation setup. Boundary-layer transition was tripped on the wing as well as on the nacelle. The unsteady tests reveal a strong dependency of the aerodynamic response to the structural movement on the topology of the time-averaged flow field. During the static tests, an aerodynamic instability was detected for certain Mach-number/model-incidence combinations. In addition to the initial objectives, a simple countermeasurement was applied in the interference region and its effectiveness was demonstrated.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/50010/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Unsteady Wing-Pylon-Nacelle Interference in Transonic Flow
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dietz, GuidoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Moreaux, N.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Leconte, P.ONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2008
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 45
DOI:10.2514/1.31363
Seitenbereich:Seiten 934-944
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Weeks, Thomas, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics, Inc.
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aerodynamics, aerodynamic derivatives, buffet
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Flexibles Flugzeug (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:26 Jun 2008
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:12

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