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Dynamic access to the actual driver state

Schießl, Caroline (2007) Dynamic access to the actual driver state. In: 6th European Congress on Intelligent Transportation Systems and Services. ITS 2007, 2007-06-18 - 2007-06-20, Aalborg, DK.

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Kurzfassung

As an inadequate level of workload is an important contributing factor to accidents, information management and driver assistance systems (ADAS) are developed with the general aim to optimize driver workload. This is done either by controlling the amount of information presented to the driver or by supporting parts of the driving task by an ADAS. As the workload of the driver changes with different driving tasks in a highly dynamic traffic these systems have to react in a similar dynamic manner. This requires a fast and dynamically changing estimation of the driver’s workload. In recent real driving studies we could show that driver workload changes with different driving manoeuvres and additionally depends on environmental factors. There were also indications that workload varied even within one manoeuvre. To examine workload influenced by different driving manoeuvres, different phases within the manoeuvres and different environmental factors a simulator study was conducted where different traffic densities were varied and driver workload was measured continuously. This is used to analyse the level and time-course of workload depending on several influencing factors. Implications of these results for the adaptation of ADAS to the workload of the driver are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/49976/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Dynamic access to the actual driver state
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schießl, CarolineNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 Juni 2007
Erschienen in:6th European Congress on Intelligent Transportation Systems and Services
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
ERTICO, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Advanced driver assistance systems, dynamic workload measurement, driving manoeuvres
Veranstaltungstitel:ITS 2007
Veranstaltungsort:Aalborg, DK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:18 Juni 2007
Veranstaltungsende:20 Juni 2007
Veranstalter :ERTICO
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Entwicklung Fahrermodell (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme
Hinterlegt von:UNGÜLTIGER BENUTZER
Hinterlegt am:18 Jul 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:12

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