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Coupled CFD Analysis of the Hot Gas and the Coolant Flow in Effusion Cooled Combustion Chambers

Riccius, Jörg und Greuel, Dirk und Haidn, Oskar (2005) Coupled CFD Analysis of the Hot Gas and the Coolant Flow in Effusion Cooled Combustion Chambers. In: AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference. 41st AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit, 2005-07-10 - 2005-07-13, Tucson (Arizona).

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3MB

Kurzfassung

All over the world, rocket engine design engineers are faced with an ever increasing demand for higher performance and reliability as well as reduced cost. In order to improve the efficiency of current state-of-the-art core engines, operating at combustion chamber pressures above 10 MPa, a hot gas pressure of up to 25 MPa is desirable. In consequence of the proportional increase of the heat transfer from the hot gas to the chamber wall at such high pressure levels, alternative cooling methods to the conventional regenerative cooling are proposed to ensure the thermal protection of the chamber liner. Effusion cooling of a porous combustion chamber wall made of carbon fiber reinforced carbon (C/C) seems to be one of the most prospective techniques to fulfill this requirement. Due to the high temperature resistance of this material, the demand of coolant fluid to protect the liner and therefore the pressure drop in the coolant supply system is minimized. A constant improvement of the material characteristics and an optimization of the design of the combustion chamber wall with respect to the coolant distribution should lead to an acceptable coolant demand for a practical application of this technology. Following this approach, numerical analyses have been performed with the objective of a better understanding of the coolant flow dynamics inside the porous wall and the coolant - hot gas interaction at the wall outlet.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/49553/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Coupled CFD Analysis of the Hot Gas and the Coolant Flow in Effusion Cooled Combustion Chambers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Riccius, JörgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Greuel, DirkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haidn, OskarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2005
Erschienen in:AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
AIAA, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:liquid rocket engine, combustion chamber
Veranstaltungstitel:41st AIAA/ASME/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference & Exhibit
Veranstaltungsort:Tucson (Arizona)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Juli 2005
Veranstaltungsende:13 Juli 2005
Veranstalter :American Institute of Aeronautic and Astronautic
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Antriebsystemtechnik - Schubkammertechnologie und Hochdruckverbrennung (alt)
Standort: Lampoldshausen
Institute & Einrichtungen:Institut für Raumfahrtantriebe > Technologie
Hinterlegt von: Seidel, Rudolf
Hinterlegt am:10 Jul 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:12

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