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Automated multiobjective optimisation in axial compressor blade design

Voss, Christian und Aulich, Marcel und Kaplan, Burak und Nicke, Eberhard (2006) Automated multiobjective optimisation in axial compressor blade design. In: ASME Turbo Expo 2006: Power for Land Sea and Air (GT2006-90420). ASME Turbo Expo 2006: Power for Land Sea and Air, 2006-05-08, Barcelona, Spanien.

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Offizielle URL: http://www.asme.org

Kurzfassung

This paper presents an automated multiobjective design methodology for the aerodynamic optimisation of turbomachinery blades. In this approach several operating-points of the compressor are considered and the flow-characteristics of the different flow-solutions are combined to one or more objective functions. The optimisation strategy is based on multiobjective asynchronous evolutionary algorithms (MOEA’S) which are accelerated using additive local neural networks and kriging procedures. Common operators: Mutation, Crossover and Differential-Evolution are used to create a new population. In addition to these common operators the optimisation runs temporarily on the response-surface created by the neural networks and/or kriging-processes respectively. Only the Pareto-optimal solutions obtained from this metamodel are evaluated using the numerical expensive flow-solver. Therefore, the response-surface is just a new operator that creates auspicious members. One of the main differences between the presented code to usual and traditional MOEA’S is the selection of parents. While traditional codes choose potential parents of a new population from the previous population, the current method selects parents from the database of all evaluated members. This approach allows the user to run the optimisation asynchronously and with a smaller size of population, treducing numerical costs, without influencing the diversity of the optimal solutions over the whole Pareto-front. This aspect is very important when evaluating very complex and/or discontinuous fronts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/49004/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Automated multiobjective optimisation in axial compressor blade design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Voss, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aulich, MarcelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaplan, BurakNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nicke, EberhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Januar 2006
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2006: Power for Land Sea and Air
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
ASME, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:optimization, genetic algorithm, profile design, multiobjective, pareto front
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2006: Power for Land Sea and Air
Veranstaltungsort:Barcelona, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2006-05-08
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:keine Zuordnung
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):keine Zuordnung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Fox, Rosemarie
Hinterlegt am:26 Jun 2007
Letzte Änderung:15 Jan 2010 00:54

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