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Investigation of Two Advanced Cooling Mixing Concepts for a Rich Quench Lean Combustor

Diers, Olaf und Koopman, Johan und Fischer, Michael und Hassa, Christoph (2002) Investigation of Two Advanced Cooling Mixing Concepts for a Rich Quench Lean Combustor. Transactions of the ASME, 124 (4), Seiten 784-791. American Society of Mechanical Engineers. ISSN 0742-4795.

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Kurzfassung

To support the development of a rich quench lean pilot zone for a staged aeroengine combustor, two rectangular rich quench lean (RQL) combustor sectors have been investigated under atmospheric conditions. Two advanced cooling mixing concepts, effusion and impingement cooling with one and two rows of secondary air inlet holes in the mixing zone have been measured using intrusive and non-intrusive measurement techniques. The results elucidate the interrelations between the cooling concepts and the respective mixing and emissions performances. The measurements were accompanied by numerical calculations supporting the interpretation of the measured data. Drawbacks were observed for the near stoichiometric conditions of the effusion cooling concept near the wall, however the quench zone design with two rows of staggered holes performs well. On the contrary the impingement cooling system shows good results for the homogeneity of the primary zone, but since less quench air is available with impingement cooling, optimum mixing is more difficult to achieve.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/48909/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Investigation of Two Advanced Cooling Mixing Concepts for a Rich Quench Lean Combustor
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Diers, OlafNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koopman, JohanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, ChristophNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2002
Erschienen in:Transactions of the ASME
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:124
Seitenbereich:Seiten 784-791
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
American Society of Mechanical Engineers, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Society of Mechanical Engineers
Name der Reihe:Journal of Engineering for Gas Turbines and Power
ISSN:0742-4795
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroengines, combustor, combustor cooling, RQL
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Diers, Olaf
Hinterlegt am:18 Jun 2007
Letzte Änderung:27 Apr 2009 13:52

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