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Antenna diversity and GSE-based packet level FEC for DVB-S2 Systems in Railway scenarios

Cioni, Stefano und Vanelli-Coralli, Alessandro und Párraga Niebla, Cristina und Scalise, Sandro und Seco Granados, Gonzalo und Vázquez Castro, María Ángeles (2007) Antenna diversity and GSE-based packet level FEC for DVB-S2 Systems in Railway scenarios. In: 25th AIAA International Communications Satellite Systems Conference (ICSSC 2007), Seoul, South Korea, 10 - 13 Apr 2007. 25th AIAA ICSSC 2007, 2007-04-10 - 2007-04-13, Seoul, South Korea.

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Offizielle URL: http://www.aiaa.org/content.cfm?pageid=230&lumeetingid=1447

Kurzfassung

In this paper, we address the study of a broadband satellite system based on DVB-S2 for interactive services in a mobile scenario. In particular, we focus on the railway scenario when the train is moving with high speed under LOS (Line of Sight) conditions considering also the atmospheric effects for Ku band. We aim at the design of fading countermeasure to compensate the impact of short and medium term fading that is present in the LOS case, which is owed to the speed, the near environment (modelled by a Rice model) and the power arches. Long term signal blockage due to e.g. railway tunnels has not been considered in this study. With the purpose of compensating for these effects, the use of packet-level FEC and antenna diversity has been already proposed. In this paper, a further development of packet-level FEC, in combination or not with antenna diversity, is proposed. We propose a coding that differentiates classes of service thus avoiding guaranteeing quasi-error free PER performance for applications that do not need it with the consequent gain in capacity. Furthermore, we consider the adaptation layer to be based on the novel GSE (Generic Stream Encapsulation) encapsulation method currently under standardization process. Our results show that our proposed fade mitigation techniques yield improvements of average packet error rate.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/48773/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Antenna diversity and GSE-based packet level FEC for DVB-S2 Systems in Railway scenarios
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Cioni, StefanoDEIS-ARCESNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vanelli-Coralli, AlessandroDEIS-ARCESNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Párraga Niebla, CristinaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scalise, SandroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seco Granados, GonzaloUABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vázquez Castro, María ÁngelesUABNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 März 2007
Erschienen in:25th AIAA International Communications Satellite Systems Conference (ICSSC 2007), Seoul, South Korea, 10 - 13 Apr 2007
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Forward Error Correction, Mobile DVB-S2/RCS, satellite systems, QoS, GSE, fade mitigation techniques
Veranstaltungstitel:25th AIAA ICSSC 2007
Veranstaltungsort:Seoul, South Korea
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:2007-04-10 - 2007-04-13
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W - keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - keine Zuordnung (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Digitale Netze
Hinterlegt von: Parraga Niebla, Cristina
Hinterlegt am:11 Jun 2007
Letzte Änderung:15 Jan 2010 00:48

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