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Aircraft Wake-Vortex Evolution in Ground Proximity: Analysis and Parameterization

Holzäpfel, Frank und Steen, Meiko (2007) Aircraft Wake-Vortex Evolution in Ground Proximity: Analysis and Parameterization. AIAA Journal, 45 (1), Seiten 218-227. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.23917.

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Kurzfassung

Field measurement data of 282 wake vortex pairs and respective environmental conditions acquired at Frankfurt Airport by means of lidar, Sodar/RASS, and ultrasonic anemometer are used to analyze wake vortex behavior in ground proximity. Exceptional cases with strong rebounds caused by detached shear layers and obstacles are introduced and estimates of the time needed to clear the runway from wake vortices by advection are provided. The impact of turbulence and crosswind on wake vortex decay proves to be weak, whereas already light crosswind turns out to be sufficient to cause pronounced asymmetric rebound characteristics. Based on the analyses vortex decay and rebound characteristics are parameterized and implemented into the probabilistic two-phase aircraft wake-vortex model. Deterministic and probabilistic prediction skill of the enhanced vortex model are assessed. Comparison to wake predictions out of ground effect indicates that in ground effect (i) the rapid-decay phase progresses slower, (ii) wake vortex evolution can be predicted with improved accuracy, and (iii) fair prediction skill requires only limited environmental data.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47183/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aircraft Wake-Vortex Evolution in Ground Proximity: Analysis and Parameterization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steen, MeikoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2007
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:45
DOI:10.2514/1.23917
Seitenbereich:Seiten 218-227
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, ground effect, real-time model, probabilistic prediction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:22 Feb 2007
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:18

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