elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Impact of displaying of RA Downlink information to the controller - empirical study

Drozdowski, Stanislaw und Dehn, Doris und Teutsch, Jürgen und Lorenz, Bernd (2007) Impact of displaying of RA Downlink information to the controller - empirical study. 7th USA Europe ATM R&D Seminar, 2007-07-02 - 2007-07-05, Barcelona, Spain.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

If the Airborne Collision Avoidance System (ACAS) identifies an imminent collision, it issues a Resolution Advisory (RA). The RA takes precedence of Air Traffic Control (ATC) instructions and the air traffic controller should not interfere with the according collision avoidance manoeuvre. To date, the only source of information for the controller to know about the RA is the pilot report. However, pilot reports of RAs are often incomplete, delayed, incorrect or even missing. This introduces ambiguity about tasks and responsibilities of pilots and controllers. One option to address this problem consists in downlinking RAs for display at the controller working position (CWP). The present paper gives an overview of EUROCONTROL’s Feasibility of RA Downlink Study (FARADS) and describes the results of one of the experiments that have been conducted to determine the impact of RA downlink on the controller’s performance, situational awareness and workload. The results of the experiment point to operational benefits of RA downlink. Contradictory clearances to aircraft involved in an RA were exclusively observed in the absence of RA downlink. Controller’s recollection of RA events caused by pilot or controller error was superior if RA downlink was provided. Furthermore, there was no evidence for negative effects of RA downlink, such as cognitive tunnelling on the RA event and a lower ability to separate other traffic in the sector.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/47153/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Impact of displaying of RA Downlink information to the controller - empirical study
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Drozdowski, StanislawEurocontrolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dehn, DorisEurocontrolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Teutsch, JürgenNLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lorenz, BerndNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2007
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ACAS, resolution advisory downlink, interactive real-time simulation, air traffic controller performance
Veranstaltungstitel:7th USA Europe ATM R&D Seminar
Veranstaltungsort:Barcelona, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juli 2007
Veranstaltungsende:5 Juli 2007
Veranstalter :FAA/Eurocontrol
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W - keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Lorenz, Dr.phil. Bernd
Hinterlegt am:30 Jan 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.