elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

The Impact of Urban Form on Automobile Travel: Disentangling Causation from Correlation

Hedel, Ralf und Vance, Colin (2007) The Impact of Urban Form on Automobile Travel: Disentangling Causation from Correlation. In: 2007 Annual Meeting of Transportation Research Board, 86. Transportation Research Board (TRB). TRB 2007 (86. Annual Meeting), 2007-01-21 - 2007-01-25, Washington, DC (USA).

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://www.trb.org

Kurzfassung

A longstanding question within the field of transportation demand management is the strength of the relationship between urban form and mobility behavior. Although several studies have identified a strong correlation between these variables, there is as yet scant evidence to support policy interventions that target land use as a means of influencing travel. To the contrary, some of the more recent research has cast skepticism on the proposition that the relationship is causative, recognizing the possibility that households endogenously self-select themselves into communities that support their preferences for particular transportation modes. Focusing on individual automobile travel, the present study seeks to contribute to this line of inquiry by estimating econometric models on a panel of travel-diary data collected in Germany between 1996 and 2003. Specifically, we employ the two-part model (2PM) – a procedure involving probit and OLS estimators – to assess the determinants of the discrete decision to use the car and the continuous decision of distance traveled. Beyond modeling variables that capture the urban form features that are commonly suggested to influence mobility behavior, including mixed use and public transit, this study employs instrumental variables to control for potential endogeneity emerging from the simultaneity of residential and mode choices. Unlike much of the work to date, our results suggest that urban form has a causative impact on car use, a finding that is robust to alternative econometric specifications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/46855/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:The Impact of Urban Form on Automobile Travel: Disentangling Causation from Correlation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hedel, RalfNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vance, ColinRheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung (RWI Essen)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:21 Januar 2007
Erschienen in:2007 Annual Meeting of Transportation Research Board
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:86
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
TRB, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Transportation Research Board (TRB)
Name der Reihe:Proceedings of Annual Meeting of Transportation Research Board
Status:veröffentlicht
Stichwörter:automobil travel, urban form, econometry
Veranstaltungstitel:TRB 2007 (86. Annual Meeting)
Veranstaltungsort:Washington, DC (USA)
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:21 Januar 2007
Veranstaltungsende:25 Januar 2007
Veranstalter :Transportation Research Board
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V UR - Schonung von Umwelt und Ressourcen (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V UR - Schonung von Umwelt und Ressourcen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Umweltwirkungen des Verkehrs (alt)
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung > Hauptabteilung Verkehrsforschung
Hinterlegt von: Hedel, Ralf
Hinterlegt am:25 Mai 2007
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.