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Establishing Lagrangian connections between observations within air masses crossing the Atlantic during the International Consortium for Atmospheric Research on Transport and Transformation experiment

Methven, J. und Arnold, S. R. und Stohl, A. und Evans, M. J. und Avery, M. und Law, K. und Lewis, A.C. und Monks, P.S. und Parrish, D.D. und Reeves, C.E. und Schlager, H. und Atlas, E. und Blake, D.R. und Coe, H. und Crosier, J. und Flocke, F.M. und Holloway, J.S. und Hopkins, J.R. und McQuaid, J. und Purvis, R. und Rappenglück, B. und Singh, H.B. und Watson, N.M. und Whalley, L.K. und Williams, P.I. (2006) Establishing Lagrangian connections between observations within air masses crossing the Atlantic during the International Consortium for Atmospheric Research on Transport and Transformation experiment. Journal of Geophysical Research, 111, D23S62. Wiley. doi: 10.1029/2006JD007540.

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Kurzfassung

The ITCT-Lagrangian-2K4 (Intercontinental Transport and Chemical Transformation) experiment was conceived with an aim to quantify the effects of photochemistry and mixing on the transformation of air masses in the free troposphere away from emissions. To this end, attempts were made to intercept and sample air masses several times during their journey across the North Atlantic using four aircraft based in New Hampshire (USA), Faial (Azores) and Creil (France). This article begins by describing forecasts from two Lagrangian models that were used to direct the aircraft into target air masses. A novel technique then identifies Lagrangian matches between flight segments. Two independent searches are conducted: for Lagrangian model matches and for pairs of whole air samples with matching hydrocarbon fingerprints. The information is filtered further by searching for matching hydrocarbon samples that are linked by matching trajectories. The quality of these ‘‘coincident matches’’ is assessed using temperature, humidity and tracer observations. The technique pulls out five clear Lagrangian cases covering a variety of situations and these are examined in detail. The matching trajectories and hydrocarbon fingerprints are shown, and the downwind minus upwind differences in tracers are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/46239/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Establishing Lagrangian connections between observations within air masses crossing the Atlantic during the International Consortium for Atmospheric Research on Transport and Transformation experiment
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Methven, J.Univ. of Reading, Reading, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Arnold, S. R.Univ. of Leeds, Leeds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stohl, A.NILU, Kjeller, NNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Evans, M. J.Univ. of Leeds, Leeds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Avery, M.NASA, Hampton, VA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Law, K.Univ. Pierre et Marie Curie, Paris, FNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lewis, A.C.Univ. of York, York, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monks, P.S.Univ. of Leicester, Leicester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Parrish, D.D.NOAA, Boulder, CO, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reeves, C.E.Univ. of East Angli, Norwich, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Atlas, E.Univ. of Miami, Miami, FL, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blake, D.R.Univ. of California, Irvine, CA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Coe, H.Univ. of Manchester, Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Crosier, J.Univ. of Manchester, Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flocke, F.M.NCAR, Boulder, CO, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holloway, J.S.NOAA, Boulder, CO, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hopkins, J.R.Univ. of York, York, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
McQuaid, J.Univ. of Leeds, Leeds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Purvis, R.FAAM, Cranfield, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rappenglück, B.FZ Karlsruhe, Garmisch-PartenkirchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Singh, H.B.NASA, Moffett Field, CA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Watson, N.M.Univ. of York, York, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Whalley, L.K.Univ. of Leeds, Leeds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Williams, P.I.Univ. of Manchester, Manchester, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2006
Erschienen in:Journal of Geophysical Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:111
DOI:10.1029/2006JD007540
Seitenbereich:D23S62
Verlag:Wiley
Status:veröffentlicht
Stichwörter:long range transport, Lagrangian experiment, pollution transport, trajectory match, fingerprint, air mass transformation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V UR - Schonung von Umwelt und Ressourcen (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V UR - Schonung von Umwelt und Ressourcen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Umweltwirkungen des Verkehrs (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Hinterlegt von: Freund, Jana
Hinterlegt am:05 Feb 2007
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:43

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