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Morphological instabilities of metallic oxidation protection coatings for gas turbine blades

Bartsch, Marion und Baufeld, Bernd und Shi, Jun und Karlsson, Anette M. (2006) Morphological instabilities of metallic oxidation protection coatings for gas turbine blades. In: ODAS 2006 - 7th ONERA-DLR Aerospace Symposium, [9.5]. ODAS 2006 - 7th ONERA - DLR Aerospace Symposium, 2006-10-04 - 2006-10-06, Toulouse, France.

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Kurzfassung

Turbine blades in aircraft engines are usually protected with a metallic oxidation protective coating. Morphological instabilities such as rumpling and wrinkling on the surfaces of the metallic coatings have recently received significant attention since it can be directly linked to failures of the coated component. The evolution of such morphological instabilities is governed by material parameters, service conditions, and time dependent changes of the material system, such as oxidation. With a newly developed test facility, which can simulate the low cycle fatigue load of turbine blades very closely to the service conditions, we have performed thermal and thermo-mechanical fatigue tests on coated tubular specimens resulting in different features of surface rumpling: (i) Thermal cycling with no thermal gradient over the wall thickness of the coated specimen gives no surface rumpling; (ii) Thermal cycling with such a thermal gradient results in random distribution of rumples; and (iii) Thermal cycling with a thermal gradient and superposed tensile mechanical loading results in rumples aligned with the axis of the cylindrical test specimen. The experiments have been modeled and simulated by finite element methods. The numerical results capture the experimentally observed behavior and elucidate the thermo-mechanical response of the coated system.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/45989/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Morphological instabilities of metallic oxidation protection coatings for gas turbine blades
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bartsch, MarionNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baufeld, BerndKatholieke Universiteit Leuven, BelgiumNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Shi, JunUniversity of Delaware, DE, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karlsson, Anette M.University of Delaware, DE, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Oktober 2006
Erschienen in:ODAS 2006 - 7th ONERA-DLR Aerospace Symposium
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:[9.5]
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
ONERA und DLR, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:turbine blade, oxidation protection layer, rumpling, thermal gradient
Veranstaltungstitel:ODAS 2006 - 7th ONERA - DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Toulouse, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 Oktober 2006
Veranstaltungsende:6 Oktober 2006
Veranstalter :ONERA und DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Werkstoff-Forschung
Hinterlegt von: Bartsch, Dr.-Ing. Marion
Hinterlegt am:08 Dez 2006
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:08

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