Rotter, Uwe (2006) Bewertung unteschiedlicher Materialmodelle in LS-DYNA zur Berechnung des Crashverhaltens von Trapezholmen aus Faserkunststoffverbund (FKV) (Studienarbeit). DLR-Interner Bericht. DLR-IB 435-2006/50. andere. Universität Stuttgart. (nicht veröffentlicht)
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Kurzfassung
In this work the crash behaviour of a trapezoidal bar is investigated using the software LS-DYNA of LSTC. A possible application might be a crashbox in a helicopter floor. The hybrid structure of the bar consists of both carbon and aramid fabrics. In total four loading conditions are determined. Crash experiments and simulations have already been made in 2000/2001 at the Institute of Structures and Design of the German Aerospace Center DLR within a diploma thesis. At that time they used the software PAM-CRASH of ESI to forecast the crash behaviour. In particular the global force-displacement-curves have been generated. In this work the crash procedure of the bar is to be simulated again, using LS-DYNA of LSTC. The main interest is to evaluate the material models for composites by comparing the simulation results with existing data of the former experiments. Thereby the focus is on many parameters within the material model to be sure about there influence on crash behaviour. The assembling of the finite element model is explained step by step. Theoretical principles of nonlinear FE computation are given.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/45809/ | ||||||||
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Dokumentart: | Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, andere) | ||||||||
Titel: | Bewertung unteschiedlicher Materialmodelle in LS-DYNA zur Berechnung des Crashverhaltens von Trapezholmen aus Faserkunststoffverbund (FKV) (Studienarbeit) | ||||||||
Autoren: |
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Datum: | 2006 | ||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||
Status: | nicht veröffentlicht | ||||||||
Stichwörter: | crash, finite element method (FEM), composite structure | ||||||||
Institution: | Universität Stuttgart | ||||||||
Abteilung: | Luft- und Raumfahrttechnik | ||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Verkehr und Weltraum (alt) | ||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||
HGF - Programmthema: | Starrflügler (alt) | ||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AR - Starrflüglerforschung | ||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Strukturen & Werkstoffe (alt) | ||||||||
Standort: | Stuttgart | ||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Bauweisen- und Konstruktionsforschung > Strukturelle Integrität | ||||||||
Hinterlegt von: | Ritt, Stefan Andreas | ||||||||
Hinterlegt am: | 28 Dez 2006 | ||||||||
Letzte Änderung: | 27 Apr 2009 13:16 |
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- Bewertung unteschiedlicher Materialmodelle in LS-DYNA zur Berechnung des Crashverhaltens von Trapezholmen aus Faserkunststoffverbund (FKV) (Studienarbeit). (deposited 28 Dez 2006) [Gegenwärtig angezeigt]
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