Schießl, Caroline und Vollrath, Mark und Altmüller, Tobias und Dambier, Michael und Kornblum, Christian
(2006)
What is strenuous? Driving itself or the driving situation?
In: ITS World Conference 2006.
13th World Congress and Exhibition on Intelligent Transport Systems and Services, 2006-10-08 - 2006-10-12, London.
Vorschau |
|
PDF
364kB |
Kurzfassung
To avoid driver overload, assistance systems can be adapted regarding the driver’s current strain. Physiological and performance workload measures require special sensors and are problematic concerning sensitivity and specificity. Within the presented study the driver’s stress level was estimated in real-driving based on an analysis of different driving manoeuvres and environmental factors. The analyses show that different driving manoeuvres result in significantly different subjective strain levels. Furthermore, situational factors like the intention to overtake or road characteristics modify subjective strain systematically. This behaviour oriented approach to estimate strain seems to be an auspicious alternative to current measurements of strain.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/45175/ |
---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper) |
---|
Titel: | What is strenuous? Driving itself or the driving situation? |
---|
Autoren: | Autoren | Institution oder E-Mail-Adresse | Autoren-ORCID-iD | ORCID Put Code |
---|
Schießl, Caroline | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Vollrath, Mark | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Altmüller, Tobias | Robert Bosch GmbH | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Dambier, Michael | Robert Bosch GmbH | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | Kornblum, Christian | Robert Bosch GmbH | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
|
---|
Datum: | 2006 |
---|
Erschienen in: | ITS World Conference 2006 |
---|
Referierte Publikation: | Ja |
---|
Open Access: | Ja |
---|
Gold Open Access: | Nein |
---|
In SCOPUS: | Nein |
---|
In ISI Web of Science: | Nein |
---|
Herausgeber: | Herausgeber | Institution und/oder E-Mail-Adresse der Herausgeber | Herausgeber-ORCID-iD | ORCID Put Code |
---|
ERTICO, | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT | NICHT SPEZIFIZIERT |
|
---|
Status: | veröffentlicht |
---|
Stichwörter: | Driver workload, advanced driver assistance systems, workload management |
---|
Veranstaltungstitel: | 13th World Congress and Exhibition on Intelligent Transport Systems and Services |
---|
Veranstaltungsort: | London |
---|
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz |
---|
Veranstaltungsbeginn: | 8 Oktober 2006 |
---|
Veranstaltungsende: | 12 Oktober 2006 |
---|
Veranstalter
: | ERTICO |
---|
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr |
---|
HGF - Programm: | Verkehr |
---|
HGF - Programmthema: | V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt) |
---|
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr |
---|
DLR - Forschungsgebiet: | V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr |
---|
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Entwicklung Fahrermodell (alt) |
---|
Standort: |
Braunschweig
|
---|
Institute & Einrichtungen: | Institut für Verkehrssystemtechnik > Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung > Automotive Systeme |
---|
Hinterlegt von: | UNGÜLTIGER BENUTZER |
---|
Hinterlegt am: | 26 Okt 2006 |
---|
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:07 |
---|
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags