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Full-flight simulator study for wake vortex hazard area investigation

Schwarz, Carsten Walter und Hahn, Klaus-Uwe (2006) Full-flight simulator study for wake vortex hazard area investigation. Aerospace Science and Technology, 10 (2), Seiten 136-143. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2005.09.005.

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Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com

Kurzfassung

Simplified hazard areas (SHA) can help to overcome the wake vortex problem. Avoiding these zones allows safe and undisturbed flight operations. The definition of the hazard areas is based on the nominal required roll control power. The nominal limit for this value must be chosen carefully to ensure that outside the hazard area all wake vortex effects are noncritical. For the determination of such a limit offline simulations and full flight simulator studies were conducted. For a given roll control limit the hazard area dimensions are established with the “simplified hazard area prediction” method (SHAPe). Parameterization of the input parameters makes this method universally applicable to different aircraft types. SHAPe represents an essential element of the wake vortex prediction and observation system within the DLR project Wirbelschleppe II, for the generation of safe dynamic wake vortex separations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/43533/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Full-flight simulator study for wake vortex hazard area investigation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schwarz, Carsten WalterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hahn, Klaus-UweNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:März 2006
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.1016/j.ast.2005.09.005
Seitenbereich:Seiten 136-143
Verlag:Elsevier
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wirbelschleppe; Wirbelschleppeneinflug; Vereinfachter Gefährdungsraum; Vereinfachte Gefährdungsraumvorhersage; Gefährdungskriterien, Wake vortex; Wake vortex encounter; Simplified hazard area; Simplified hazard area prediction; Hazard criteria
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Wirbelschleppen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugzeuge
Hinterlegt von: Schwarz, Carsten Walter
Hinterlegt am:04 Mai 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 12:51

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