elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Measurement of Vortical Structures on a Helicopter Rotor Model in a Wind Tunnel by LDV and PIV

Raffel, M. und Seelhorst, U. und Willert, C. und Vollmers, H. und Bütefisch, K.A. und Kompenhans, J. (1996) Measurement of Vortical Structures on a Helicopter Rotor Model in a Wind Tunnel by LDV and PIV. In: Eighth International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics, 14.3.1-14.3.6. Eighth International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics, Lisbon, Portugal, July 1996.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

With increasing use of civil helicopters the problem of noise emission of helicopters become more and more important within the last decade. Therefore, helicopter noise has been subject of many research projects (1). Blade Vortex Interactions (BVI) are known as a major source of impulsive noise. As BVI-noise is governed by the induced velocities of tip vorticies, it depends on vortex strength and miss-distance, which itself depends on vortex location and orientatioand convection speed relative to the path of the advancing blade. Therefore, the study of these phenomena is of particular interest for progress towards quieter helicopters. Such vortical structures at a helicopter rotor model in a wind tunnel has been studied by optical measurement techniques, since only non-intrusive techniques are capable to obtain velocity data within the rotor plane. Measurements of local flow vectors at positions close to the rotor blade tips were performed by three component Laser Doppler Velocimetry (3D-LDV) and conventional (two component) Particle Image Velocimetry (PIV).

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/37490/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1996,
Titel:Measurement of Vortical Structures on a Helicopter Rotor Model in a Wind Tunnel by LDV and PIV
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Raffel, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seelhorst, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vollmers, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bütefisch, K.A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kompenhans, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1996
Erschienen in:Eighth International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:14.3.1-14.3.6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter Noise, Blade Vortex Interactions, Tip Vortices, Advancing Blade, Three Component Laser Doppler Velocimetry, Particle Image Velocimetry
Veranstaltungstitel:Eighth International Symposium on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics, Lisbon, Portugal, July 1996
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Drehflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz , Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Institut für Strömungsmechanik > Institut für Experimentelle Strömungsmechanik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:03 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 10:08

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.