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Interdisciplinary Landing Gear Layout for Large Transport Aircraft

Krüger, W. und Spieck, M. (1998) Interdisciplinary Landing Gear Layout for Large Transport Aircraft. In: AIAA Modeling and Simulation Technologies Conferences and Exhibits. Symposium on Multidisciplinary Analysis and Optimization, St. Louis, USA, 1998.

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Kurzfassung

One major task of an aircraft landing gear is the absorption of vertical energy which will mostly result either from the landing impact of from overrunning bumps and other ground irregularities. The necessity to limit the applied landing gear loads at the high stroke velocities at touch-down leads to damping characteristics which provide only lillte damping action at less vehement movements. Aircraft with high fuselage flexibility are therefore prone to vibration and resonance phenomena. The vonventional approach of developing the landing gear separetely from the airframe with only simple models to represent the aircraft ground dynamic properties seems no longer appropriate. Multibody system simulationis proposed as the basic software tool of an interdisciplinary development process which takes into account the elastic interaction between the aircraft components. The multibody system technique is aimed towards the simulation of the dynamics of a technical system in its entity, thus forming a core element of computer aided engineering software. Bi-directional interfaces to other software packages allow the integration of modeling and analysis data from a broad range of engineering disciplines. A case study demonstrates the optimization of a large transport aircraft landing gear layout in a multidisciplinary design environment. The aim is to improve the aircraft ride comfort on uneven runways without loss of landing impact absorbing qualities. Two landing gear concepts are considered: a conventional passive landing gear and a semi-active landing gear.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/3526/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1999,
Titel:Interdisciplinary Landing Gear Layout for Large Transport Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Krüger, W.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Spieck, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1998
Erschienen in:AIAA Modeling and Simulation Technologies Conferences and Exhibits
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
American Institute of Aeronautics and Astronautics, NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Name der Reihe:A Collection of Technical Papers
Status:veröffentlicht
Veranstaltungstitel:Symposium on Multidisciplinary Analysis and Optimization, St. Louis, USA, 1998
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ST - Starrflüglertechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (bis 2012) > Institut für Robotik und Systemdynamik
Hinterlegt von: Klauer, Monika
Hinterlegt am:16 Sep 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 16:31

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