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First Gaseous Ion Composition Measurements in the Exhaust Plume of a Jet Aircraft in Flight: Implications for Gaseous Sulfuric Acid, Aerosols, and Chemiions

Arnold, F. und Wohlfrom, K.-H. und Klemm, M.W. und Schneider, J. und Gollinger, K. und Schumann, U. und Busen, R. (1998) First Gaseous Ion Composition Measurements in the Exhaust Plume of a Jet Aircraft in Flight: Implications for Gaseous Sulfuric Acid, Aerosols, and Chemiions. Geophysical Research Letters, 25, Seiten 2137-2140.

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Offizielle URL: http://www.agu.org/journals/gl/

Kurzfassung

Mass spectrometric composition measurements of gaseous negative ions have been made in the exhaust plume of a commercial jet aircraft (Airbus A310) in flight at altitudes around 10.4 km and at two plume ages around 3.0 and 3.6 s. Negative ions observed inside the exhaust plume are mostly NO3<sup>-</sup>(HNO3)<sub>m</sub> and HSO4<sup>-</sup>(HNO3)<sub>m</sub> with m ≤ 2. Outside the plume in the "background" atmosphere the same negative ion species with the same R = (HSO4<sup>-</sup>(HNO3)<sub>m</sub>)/(NO3<sup>-</sup>(HNO3)<sub>m</sub>) were observed. This indicates that the ions observed in the plume were entrained ambient atmospheric ions. By contrast no indications for negative chemiions (with masses ≤ 1100 amu) produced by the airbus engines were found in the plume. Furthermore our measurements indicate a modest decrease of the total concentration of entrained negative ions in the plume compared to the ambient atmosphere outside the plume. This decrease may be due to ion-removal by ion-attachment to aerosol-particles and/or ion-recombination with positive chemiions. We propose that the observed entrained ions can serve as probes for important plume components including gaseous sulfuric acid, aerosol particles and chemiions. Making use of this analytical potential we infer upper limits for the gaseous sulfuric acid concentration, total aerosol surface area density, and positive chemiion concentration. We conclude that initially formed gaseous sulfuric acid must have experienced rapid gas-to-particle conversion already in the very early plume at plume ages ‹ 1.6 s.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/32492/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:First Gaseous Ion Composition Measurements in the Exhaust Plume of a Jet Aircraft in Flight: Implications for Gaseous Sulfuric Acid, Aerosols, and Chemiions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Arnold, F.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wohlfrom, K.-H.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klemm, M.W.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schneider, J.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gollinger, K.MPI für Kernphysik, HeidelbergNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Busen, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1998
Erschienen in:Geophysical Research Letters
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:25
Seitenbereich:Seiten 2137-2140
Status:veröffentlicht
Stichwörter:exhaust plume, gaseous sulfuric acid, jet aircraft
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Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:02 Apr 2006
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:17

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