elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

NOx Emission Indices of Subsonic Long-Range Jet Aircraft at Cruise Altitude: In Situ Measurements and Predictions

Schulte, P. und Schlager, H. und Ziereis, H. und Schumann, U. und Baughcum, S. und Deidewig, F. (1997) NOx Emission Indices of Subsonic Long-Range Jet Aircraft at Cruise Altitude: In Situ Measurements and Predictions. Journal of Geophysical Research, 102, Seiten 21431-21442.

[img] PDF
1MB

Offizielle URL: http://www.agu.org/journals/jd/

Kurzfassung

In the course of the Commissions of the European Communities project “Pollution From Aircraft Emissions in the North Atlantic Flight Corridor (POLINAT)”, in situ measurements of NO, NOx , and CO2 volume mixing ratios in the near-field exhaust plumes of seven subsonic long-range jet aircraft have been carried out by using the research aircraft Falcon of the Deutsche Forschungsanstalt für Luft- und Raumfahrt (DLR). For three additional aircraft, only NO and CO2 were measured. Plume ages of 50 s to 150 s have been covered, with maximum observed exhaust gas enhancements of 319 parts per billion by volume and 51 parts per million by volume for Δ[NOx] and Δ[CO2], respectively, in relation to ambient values. Aircraft cruising altitudes and Mach numbers ranged from 9.1 to 11.3 km and from 0.77 to 0.85, respectively. These measurements are used to derive NOx emission indices for seven of the individual aircraft/engine combinations. The NOx emission indices derived range from 12.3 g/kg to 30.4 g/kg. They are compared with predicted emission index values, calculated for the same aircraft engine and the actual conditions by using two newly developed fuel flow correlation methods. The calculated emission indices were mostly within or close to the error limits of the measured values. On average, the predictions from both methods were 12% lower than the measured values, with an observed maximum deviation of 25%. The ratio γ = [NO2]/[NOx] found during the present measurements ranged from 0.06 to 0.11 for five daytime cases and was around 0.22 for two nighttime cases. By use of a simple box model of the plume chemistry and dilution these data were used to estimate the initial value γ0 present at the engine exit plane. We found γ0 values between 0 and 0.15. These were applied to estimate the corresponding NO2 for the three cases in which only NO was measured.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/32427/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:NOx Emission Indices of Subsonic Long-Range Jet Aircraft at Cruise Altitude: In Situ Measurements and Predictions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulte, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ziereis, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baughcum, S.The Boeing Company, Seattle, WA, USANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Deidewig, F.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1997
Erschienen in:Journal of Geophysical Research
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:102
Seitenbereich:Seiten 21431-21442
Status:veröffentlicht
Stichwörter:air traffic, NOx emission, in situ measurements
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L VU - Luftverkehr und Umwelt
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:29 Jan 2008
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:17

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.