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Experimental and Numerical Investigation of a Planar Combustor Sector at Realistic Operating Conditions

Carl, M. und Behrendt, T. und Fleing, C. und Frodermann, M. und Heinze, J. und Hassa, C. und Meier, U. und Wolff-Gaßmann, D. und Hohmann, S. und Zarzalis, N. (2001) Experimental and Numerical Investigation of a Planar Combustor Sector at Realistic Operating Conditions. Transactions of the ASME - A - Engineering for Gas Turbines and Power, 123 (4), Seiten 810-816.

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Kurzfassung

Results of an ongoing collaboration between the engine manufacturer MTU and the German aerospace research center DLR on the NOx reduction potential of conventional combustors are reported. A program comprising optical sector combustor measurements at 1, 6 and 15 bars and CFD calculations is carried out. The aims are to gather information in the combustor at realistic operating conditions, to understand the differences between the sector flow field and data from tubular combustors, to verify the used CFD and to discover the benefits and limitations of the applied optical diagnostics. Selected results of measurement and calculation of the isothermal flow and of measurements at 6 bars and 700 K at a rich-lean and overall lean AFR are reported. The used measurement techniques were LDA, PDA, Mie scattering on kerosene, Quantitative Light Scattering, OH* Chemiluminescence and LIF on OH. The measurements were able to confirm the intended quick and homogeneous mixing of the three staggered rows of secondary air jets.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/3086/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=2001,
Titel:Experimental and Numerical Investigation of a Planar Combustor Sector at Realistic Operating Conditions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Carl, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fleing, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Frodermann, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, C.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, U.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolff-Gaßmann, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hohmann, S.MTUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zarzalis, N.MTUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2001
Erschienen in:Transactions of the ASME - A - Engineering for Gas Turbines and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:123
Seitenbereich:Seiten 810-816
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Combustion, Elevated Pressure, Optical Measurement
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L TT - Triebwerkstechnologien
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik
Institut für Verbrennungstechnik
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:08 Dez 2005
Letzte Änderung:06 Jan 2010 15:58

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