elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

2-Crew Operations: Sleep, Sleepiness and Fatigue During Long-Haul Night Flights

Samel, A. und Wegmann, H. M. und Vejvoda, M. und Drescher, J. (1995) 2-Crew Operations: Sleep, Sleepiness and Fatigue During Long-Haul Night Flights. In: Aviation, Space and Environmental Medicine, 66, Seite 489. 66th Annual Scientific Meeting der Aerospace Medical Association, Anaheim, CA, USA, 07.11.05.95.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Introduction: As part of a research program concerning legal aspects of two-pilot operations on long-haul routes, the purpose of the studywas to investigate 2-crew extended range operations during a flight roster with two consecutive nicht flights and a short layover.Methods: The study was conducted in cooperation with a German airline on the route Frankfurt (FRA) - Mahe (SEZ). Eleven rotations (22 flights) have been investigated by pre-, in- and post-flight data collection from the two pilots. Recordings included sleep, taksload, fatigue and stress by measurement of EEG, ECG, motor activity and subjective ratings. The average actual flight times were 9:15 h (FRA-SEZ) and 10:05 h (SEZ-FRA). All flights took place at local nights. The layover in Mahe was during daytime and lasted 14 h. Results: During layover, sleep was shortened by 2 h on average compared with baseline sleep of 8 h. The two consecutive night duties resulted in a sleep loss of 9.3 h upon return to home base. Inflight ratings of taskload showed moderate grades, but for fatigue ratings an increasing level was observed. Fatigue was more pronounced during the return flight and several pilots scored their fatigue at a critical level. Motor activity, brainwave activity (occurrences of micro-events) and heart rate indicated drowsiness and a low state of vigilance and alertness during both night flights, but these effects were more pronounced during the second flight. Conclusion: From the findings it is concluded that a duty roster, as conducted in this study, is coming close to the limits of mental and physiological capacity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/27220/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen: LIDO-Berichtsjahr=1995, pages=1,
Titel:2-Crew Operations: Sleep, Sleepiness and Fatigue During Long-Haul Night Flights
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Samel, A.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wegmann, H. M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Vejvoda, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Drescher, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1995
Erschienen in:Aviation, Space and Environmental Medicine
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:66
Seitenbereich:Seite 489
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human Factors, Aviation, Long-Haul Flight, Extended Range Operations, Night Flight, Sleep, Stress, Fatigue, EEG, EOG, ECG, Motor Activity, Subjective Ratings
Veranstaltungstitel:66th Annual Scientific Meeting der Aerospace Medical Association, Anaheim, CA, USA, 07.11.05.95
HGF - Forschungsbereich:NICHT SPEZIFIZIERT
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:NICHT SPEZIFIZIERT
DLR - Forschungsgebiet:keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):NICHT SPEZIFIZIERT
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin
Hinterlegt von: DLR-Beauftragter, elib
Hinterlegt am:02 Apr 2006
Letzte Änderung:27 Apr 2009 06:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.