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Leveraging Large Language Models as an Interface to Conflict Resolution for Human-AI Alignment in Air Traffic Control

Berro, Charles und Deligiannaki, Fotini und Stefani, Thomas und Christensen, Johann Maximilian und Gerdes, Ingrid und Köster, Frank und Hallerbach, Sven und Raulf, Arne Peter (2025) Leveraging Large Language Models as an Interface to Conflict Resolution for Human-AI Alignment in Air Traffic Control. In: 2025 AIAA DATC/IEEE 44th Digital Avionics Systems Conference (DASC) (ISSN: 2155-7209), Seiten 1-10. IEEE. 2025 AIAA DATC/IEEE 44th Digital Avionics Systems Conference (DASC), 2025-09-14 - 2025-09-18, Montreal, Canada. doi: 10.1109/DASC66011.2025.11257297. ISBN 979-8-3315-2519-4. ISSN 2155-7209.

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Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.1109/DASC66011.2025.11257297

Kurzfassung

A steep aircraft increase is forecasted in the near future, putting additional strain on en-route air traffic control. To meet the safety and efficiency goals, contemporary research explores the Single Controller Operations (SCOs) concept to replace traditional positioning of two Air Traffic Controllers (ATCOs) per sector. During workshops with ATCOs addressing SCOs, Conflict Resolution (CR) has been identified as one important task that can be supported by automation. Although existing work on CR solvers shows promising results, solvers based on fixed optimization functions are incompatible with the dynamic evolving preferences of ATCOs. This work proposes two additional steps that filter and rank CR solutions based on a set of rules in natural language—forming a flexible policy—to better align with ATCO preferences in automation-supported CR. Inspired from related work on LLM-driven agents, an algorithm using LLMs to filter and sort CR solutions for alignment with natural language policies is presented. The algorithm is tested on a synthetic dataset of policies and solutions for several minimal filtering and sorting scenarios. The experiments show success in solving the task in most cases and a correct understanding of the task by the LLM. Nevertheless, the analysis of failure cases highlights several limitations of LLMs that must be considered in future research and development of similar systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221545/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Leveraging Large Language Models as an Interface to Conflict Resolution for Human-AI Alignment in Air Traffic Control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Berro, Charlescharles.berro (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2662-8774NICHT SPEZIFIZIERT
Deligiannaki, Fotinifotini.deligiannaki (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stefani, ThomasThomas.Stefani (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7352-0590200253094
Christensen, Johann Maximilianjohann.christensen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9871-122X200253095
Gerdes, IngridIngrid.Gerdes (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köster, FrankFrank.Koester (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hallerbach, SvenSven.Hallerbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Raulf, Arne Peterarne.raulf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2025
Erschienen in:2025 AIAA DATC/IEEE 44th Digital Avionics Systems Conference (DASC) (ISSN: 2155-7209)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/DASC66011.2025.11257297
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:IEEE
Name der Reihe:Conference on Digital Avionics Systems
ISSN:2155-7209
ISBN:979-8-3315-2519-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Traffic Control, Single Controller Operation, Large Language Models
Veranstaltungstitel:2025 AIAA DATC/IEEE 44th Digital Avionics Systems Conference (DASC)
Veranstaltungsort:Montreal, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 September 2025
Veranstaltungsende:18 September 2025
Veranstalter :AIAA, DATC/IEEE
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch, L - Integrierte Flugführung
Standort: andere
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Lotsenassistenz
Institut für KI-Sicherheit
Hinterlegt von: Berro, Charles
Hinterlegt am:19 Dez 2025 13:25
Letzte Änderung:19 Dez 2025 13:25

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