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Control System Design of Solid Oxide Fuel Cell and Balance of Plant in Hybrid Aircraft Propulsion System

Barot, Zalakben und Cepeda Gomez, Rudy und Buzzola, Dario und Ewald, Daniel (2025) Control System Design of Solid Oxide Fuel Cell and Balance of Plant in Hybrid Aircraft Propulsion System. 10th CEAS Aerospace Europe Conference, 2025-12-01 - 2025-12-04, Turin, Italien. (im Druck)

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Kurzfassung

Integrating Solid Oxide Fuel Cells (SOFCs) with Gas Turbines (GTs) offers a promising route toward high-efficiency, zero-emission aircraft propulsion. However, the strong coupling between the SOFC stack and GT introduces complex nonlinear dynamics and strict operational constraints on temperature, fuel utilization, and pressure differentials. This paper presents a multi-loop control architecture for the SOFC stack to ensure safe and efficient operation within a hybrid propulsion system. The proposed controller coordinates power, fuel utilization, and temperature regulation while maintaining limits on pressure difference and thermal gradients. Simulation studies in Simulink using an integrated SOFC model demonstrate effective power tracking, stable operation, and robust thermal management under dynamic conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221329/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vorlesung)
Titel:Control System Design of Solid Oxide Fuel Cell and Balance of Plant in Hybrid Aircraft Propulsion System
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Barot, Zalakbenzalakben.barot (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0000-8073-4116NICHT SPEZIFIZIERT
Cepeda Gomez, Rudyrudy.cepedagomez (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4194-9530NICHT SPEZIFIZIERT
Buzzola, DarioNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ewald, DanielInstitute for Applied Materials – Electrochemical Technologies (IAM-ET)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Dezember 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:im Druck
Stichwörter:solid oxide fuel cell fuel control utilisation supervision temperature control aviation
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
Veranstalter :Council of European Aerospace Societies
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Luftfahrtanforderungen und Antriebsregelung
Hinterlegt von: Cepeda Gomez, Dr. Rudy
Hinterlegt am:18 Dez 2025 08:40
Letzte Änderung:18 Dez 2025 08:40

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