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A Comparative Study of Varying Incidence Angle Effects on a Low-Reynolds-Number Compressor Cascade Based on Experiments and Low-Fidelity and High-Fidelity Numerical Simulations

Bergmann, Michael und Morsbach, Christian und Möller, Felix M. und Klose, Björn F. und Hergt, Alexander und Goinis, Georgios (2025) A Comparative Study of Varying Incidence Angle Effects on a Low-Reynolds-Number Compressor Cascade Based on Experiments and Low-Fidelity and High-Fidelity Numerical Simulations. International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power, 10 (4), Seite 42. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/ijtpp10040042. ISSN 2504-186X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
7MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.3390/ijtpp10040042

Kurzfassung

The trend towards higher bypass ratios and downsized cores in modern compressorsleads to locally reduced Reynolds numbers, intensifying flow separation and unsteadiness,which limits the reliability of RANS models and motivates the use of LES as a feasibleand attractive high-fidelity approach for these conditions. In this paper, we assess thecapabilities of low- and high-fidelity numerical tools for predicting the effects of varyingincidence angles for a linear compressor cascade at a Reynolds number of 150,000 anda Mach number of 0.6 based on the inflow conditions. The comparison is supported byexperiments carried out at the Transonic Cascade Wind Tunnel at the DLR in Cologne,which feature an incidence angle variation of plus/minus 5 degrees. Particular emphasisis put on the numerical setup to reproduce the cascade experiment, discussing the effectsof spanwise domain size, axial-velocity density ratio and inflow turbulence. The effectsof the incidence angle variation are studied on the basis of instantaneous and mean flowquantities with a focus on separation, transition and loss mechanisms.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221212/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:A Comparative Study of Varying Incidence Angle Effects on a Low-Reynolds-Number Compressor Cascade Based on Experiments and Low-Fidelity and High-Fidelity Numerical Simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bergmann, MichaelMichael.Bergmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0553-5584NICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Möller, Felix M.Felix.Moeller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0192-3873199862033
Klose, Björn F.Bjoern.Klose (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8069-7885NICHT SPEZIFIZIERT
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326199862034
Goinis, GeorgiosGeorgios.Goinis (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1455-7673NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/ijtpp10040042
Seitenbereich:Seite 42
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2504-186X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Discontinuous Galerkin, Large-Eddy-Simulation, LES, Entropy, Compressor
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Test und Simulation für Gasturbinen > Virtuelle Turbine und numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Bergmann, Michael
Hinterlegt am:16 Dez 2025 07:33
Letzte Änderung:16 Dez 2025 07:34

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