elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Misbehaving Impingement Jets - Low-frequency lift-off and jet interaction revealed by LES

Brakmann, Robin und Morsbach, Christian und Matha, Marcel und Tabassum, Sadiya und Bergmann, Michael und Schroll, Michael und Willert, Christian und Kügeler, Edmund (2025) Misbehaving Impingement Jets - Low-frequency lift-off and jet interaction revealed by LES. TRACE User Conference 2025 (30 Jahre TRACE in der Turbomaschinenindustrie), 2025-11-25 - 2025-11-27, DLR Köln (Köln, Deutschland). (nicht veröffentlicht)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB

Kurzfassung

Impingement cooling provides high heat-transfer rates but creates local hot spots due to strongly unsteady jet behavior. RANS typically predicts steady, symmetric jets because unsteadiness is absorbed by the turbulence model, while experiments show jet deflection, oscillation and interaction driven by cross-flow and shear-layer instabilities. In this work, nine round jets impinging on a uniformly heated target plate in a square channel are simulated using TRACE-LES with the WALE subgrid model and compared against high-speed PIV measurements. The LES reveals low-frequency bursts, intermittent jet lift-off and wall-jet collisions, which cause fluctuating Nusselt footprints and intermittent hot zones. These insights support cooling designs targeting jet stability and more uniform thermal loading, including stabilization concepts such as the ArcConic turbulator.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/221181/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Misbehaving Impingement Jets - Low-frequency lift-off and jet interaction revealed by LES
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brakmann, RobinRobin.Brakmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3598-0742NICHT SPEZIFIZIERT
Morsbach, ChristianChristian.Morsbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6254-6979NICHT SPEZIFIZIERT
Matha, Marcelmarcel.matha (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8101-7303NICHT SPEZIFIZIERT
Tabassum, SadiyaSadiya.Tabassum (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bergmann, MichaelMichael.Bergmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0553-5584NICHT SPEZIFIZIERT
Schroll, MichaelMichael.Schroll (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0736-546XNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, ChristianChris.Willert (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1668-0181NICHT SPEZIFIZIERT
Kügeler, EdmundEdmund.Kuegeler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9719-626XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 November 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Turbine cooling; Impingement cooling; impinging jets; Heat transfer; LES; RANS; TRACE-LES; WALE; Nusselt number; cross-flow; jet lift-off; jet interaction; PIV; ArcConic
Veranstaltungstitel:TRACE User Conference 2025 (30 Jahre TRACE in der Turbomaschinenindustrie)
Veranstaltungsort:DLR Köln (Köln, Deutschland)
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:25 November 2025
Veranstaltungsende:27 November 2025
Veranstalter :DLR / AT / TRACE Team
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Materialien und Technologien für die Energiewende
HGF - Programmthema:Thermische Hochtemperaturtechnologien
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E VS - Verbrennungssysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Gasturbine
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Brakmann, Robin
Hinterlegt am:16 Dez 2025 13:28
Letzte Änderung:16 Dez 2025 13:28

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.