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Numerical investigation of unsteady fluid flow inside air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines

Singh, Prabhjot und Schmidt, Florian Nils und Merbold, Sebastian und Rudnik, Ralf und de Graaf, Stefanie (2025) Numerical investigation of unsteady fluid flow inside air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines. In: 15th EASN International Conference on Innovation in Aviation and Space towards sustainability today an tomorrow. 15th EASN International Conference, 2025-10-10 - 2025-10-17, Madrid, Spanien.

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Kurzfassung

The cooling line is a critical subsystem in a high-power fuel cell based propulsion system for the next-generation of aircraft. Within such complex architectures, unsteady and turbulent flows are inevitable, often leading to substantial pressure loss penalties. As part of the Clean Aviation Joint Undertaking pro-ject FAME (Fuel Cell Propulsion System for Aircraft Megawatt Engines), this study presents the design and analysis of a cooling line geometry developed in cooperation with the overall aircraft design, featuring a rectangular inlet, a circular outlet, and an integrated tilted heat exchanger preselected from an in-house design configuration. The study focuses on capturing the unsteady flow behavior and pressure characteris-tics using three-dimensional Large Eddy Simulation (LES). The heat exchanger is modeled with a porous media approach based on the Darcy-Forchheimer equation [1], while the simulations are carried out using a self-adapted version of the pisoFoam solver, termed pisoTempFoam [2], to account for heat transfer. The flow is examined along three key regions: upstream, within, and downstream of the heat exchanger, enabling end-to-end pressure loss evaluation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220822/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical investigation of unsteady fluid flow inside air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Singh, Prabhjotprabhjot.singh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Florian NilsF.Schmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5537-7214199267984
Merbold, Sebastiansebastian.merbold (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:15th EASN International Conference on Innovation in Aviation and Space towards sustainability today an tomorrow
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal management, electrified propulsion, heat exchanger
Veranstaltungstitel:15th EASN International Conference
Veranstaltungsort:Madrid, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 Oktober 2025
Veranstaltungsende:17 Oktober 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur und Integration des Antriebssystems
Hinterlegt von: Mandel, Sandra
Hinterlegt am:10 Dez 2025 13:40
Letzte Änderung:10 Dez 2025 13:40

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