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Goals and Strategies for Open Fan Design

Rovira Sala, Carola und Dygutsch, Thomas und Frey, Christian und Schnell, Rainer und Martinez Luque, Raul (2025) Goals and Strategies for Open Fan Design. International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power, 10 (3), Seite 28. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi: 10.3390/ijtpp10030028. ISSN 2504-186X.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
6MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.3390/ijtpp10030028

Kurzfassung

This paper highlights recent activities associated with the design of an uninstalled open fan propulsor for next-generation civil aircraft in the high-subsonic flight regime. The concept comprises a transonic propeller–rotor and a subsequent guide vane, which are both subject to pitch-variability in order to account for the strong variations in flight conditions over the entire mission profile. The engine-scale design aimed for high technological maturity and to comply with a high number of industrially relevant requirements to ensure a competitive design, meeting performance requirements in terms of high efficiency levels at cruise and maximum climb conditions, operability in terms of stability margins, good acoustic characteristics, and structural integrity. During the design iterations, rapid 3D-RANS-based optimisations were only used as a conceptual design tool to derive sensitivities, which were used to support and justify major design choices in addition to established relations from propeller theory and common design practice. These design-driven optimisation efforts were complemented with more sophisticated CFD analysis focusing on rotor tip vortex trajectories and resulting in unsteady blade row interaction to optimise the guide vane clipping, as well as investigations of the entire propulsor under angle-of-attack conditions. The resulting open fan design will be the very basis for wind tunnel experiments of a downscaled version at low and high speed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220804/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Goals and Strategies for Open Fan Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rovira Sala, Carolacarola.rovirasala (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dygutsch, Thomasthomas.dygutsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9679-5124NICHT SPEZIFIZIERT
Frey, ChristianChristian.Frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Schnell, RainerRainer.Schnell (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martinez Luque, Raulraul.martinez-luque (at) safrangroup.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 September 2025
Erschienen in:International Journal of Turbomachinery, Propulsion and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:10
DOI:10.3390/ijtpp10030028
Seitenbereich:Seite 28
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Manna, Marcelloeic-ijtpp (at) unina.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI)
ISSN:2504-186X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:open fan propulsion system; optimisation; CFD; propulsive efficiency; harmonic balance
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Rovira Sala, Carola
Hinterlegt am:13 Dez 2025 03:18
Letzte Änderung:16 Dez 2025 11:10

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