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Aeroelastic Investigation of a Regional Aircraft Configuration with Distributed Propulsion and Wing-Integrated Batteries

Hecken, Tobias und Schulze, Matthias und Klimmek, Thomas und Atanasov, Georgi (2025) Aeroelastic Investigation of a Regional Aircraft Configuration with Distributed Propulsion and Wing-Integrated Batteries. 10th CEAS Aerospace Europe Conference, 28th AIDAA International Congress, 2025-12-01 - 2025-12-04, Turin, Italien.

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Kurzfassung

An electric aircraft was derived from a regional hybrid electric aircraft configuration, with reasonable assumptions being made for the volumetric and gravimetric energy density, and for the propulsion and system efficiencies. In order to achieve an acceptable battery mass for the electric aircraft, a reduction of the design mission from 1000 NM to 300 NM was implemented, alongside the utilization of a range-extender with reserve fuel for the reserve mission and a reduction of the number of passengers from 70 to 36. A parameter study was conducted on the integration concept of the battery, investigating the effects of its implementation in the wing box or nacelles on the loads. In addition to the maneuver and dynamic 1-cos gust loads, ground and landing loads were also considered, taking into account the reaction forces on the wing due to battery integration. The DLR's cpacs-MONA process was utilized in this instance to ensure consistency. The loads analysis demonstrates that the integration of batteries within the nacelle results in a substantial reduction in the max. bending moment. The strategic placement of heavy masses along the wing has the potential to reduce loads. However, this must be optimized.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220570/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aeroelastic Investigation of a Regional Aircraft Configuration with Distributed Propulsion and Wing-Integrated Batteries
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hecken, TobiasTobias.Hecken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-0030-7941NICHT SPEZIFIZIERT
Schulze, MatthiasMatthias.Schulze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7172-7723NICHT SPEZIFIZIERT
Klimmek, ThomasThomas.Klimmek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5573-7355NICHT SPEZIFIZIERT
Atanasov, GeorgiGeorgi.Atanasov (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Dezember 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:regional aircraft, cpacs-MONA, aeroelastic modelling, loads analysis, batteries
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference, 28th AIDAA International Congress
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
Veranstalter :AIDAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Luftfahrt-System-Konzepte und Bewertung
Hinterlegt von: Hecken, Tobias
Hinterlegt am:09 Dez 2025 11:47
Letzte Änderung:09 Dez 2025 11:47

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