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Performance Evaluation of an Engine-Integrated & Bleed-Air-Driven Thermal Management System in Fighter Aircraft

Weiermann, Maximilian (2025) Performance Evaluation of an Engine-Integrated & Bleed-Air-Driven Thermal Management System in Fighter Aircraft. ThermoXChange 2025, 2025-05-27 - 2025-05-28, Göttingen, Deutschland.

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3MB

Kurzfassung

The increasing heat loads of modern supersonic fighter aircraft demand advanced thermal management solutions. This presentation introduced an engine-integrated thermal management system based on a bleed-air-driven open reverse Brayton cycle that rejects heat into the engine bypass flow. The interaction between system cooling performance and engine operation was discussed using a representative fighter configuration developed at the German Aerospace Center. Further the modeling of the TMS heat exchangers was presented in detail. The focus of the TMS performance analysis was on the influence of the compressor pressure ratio and on system behavior under steady operating conditions as well as throughout a flight mission. The results showed that there is no clear design optimum for the TMS compressor pressure ratio. Higher design pressure ratios improve TMS cooling capacity only under high engine load conditions and do not provide overall mission benefits, while increasing fuel consumption. The findings illustrate the performance limitations of a simple reverse Brayton cycle and underline the importance of advanced off-design operation strategies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/220437/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Performance Evaluation of an Engine-Integrated & Bleed-Air-Driven Thermal Management System in Fighter Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weiermann, Maximilianmaximilian.weiermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-7401-7021NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Mai 2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal Management, Air Cooling Cycle, Fighter Aircraft
Veranstaltungstitel:ThermoXChange 2025
Veranstaltungsort:Göttingen, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 Mai 2025
Veranstaltungsende:28 Mai 2025
Veranstalter :DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Weiermann, Maximilian
Hinterlegt am:17 Dez 2025 11:39
Letzte Änderung:17 Dez 2025 11:39

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