elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Combined PIV and DGV applied in a combustion facility

Willert, Christian und Stockhausen, Guido und Jarius, Marc und Fischer, Michael und Schodl, Richard und Heinze, Johannes und Klinner, Joachim und Müller, Martin (2005) Combined PIV and DGV applied in a combustion facility. ONERA / DLR Meeting - MOTAR, 2005-04-05 - 2005-04-06, Lille (France).

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
1MB
[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
75kB

Kurzfassung

Whole field velocity information obtained from combustion test facilities is of special interest to the numerical computation community as it permits validation of advanced simulation methods. Both particle image velocimetry (PIV) and Doppler global velocimetry (DGV) currently are the most suited candidates for efficiently providing this sort of data at a reasonably high spatial resolution. Recent efforts have successfully qualified DGV for use in reactive flows using a specially designed frequency-stabilized laser. However, in order to obtain three-component velocity data with DGV typically four optical access ports are required to achieve at least three light sheet – camera viewing angles. A combination of DGV with PIV is very attractive as only two access ports are required: one for the light sheet, the other for the receiving optics camera(s). While PIV provides the in-plane velocity component, the frequency shifts measured by DGV can be used to estimate the out-of-plane velocity component given knowledge of the PIV components. The combined technique was recently applied to investigate the mixing zone of a single sector combustor rig at pressures at 2 and 10 bar. Optical access to the mixing zone was only possible through two opposing windows as well as through narrow windows at the downstream end of the combustor. Once the applied arrangement was set up the entire combustor test rig could be traversed in all three coordinates to allow a convenient volumetric mapping of the combustor’s flow field. The final volumetric data sets consist of 41 individual planes spaced at 2 mm increments. The in-plane spatial resolution is about 1.2 x 1.2 mm<sub>2</sub>. The accumulation of the solid particulate seeding during the measurements led to continuous deterioration of both the PIV and DGV signals such that the measurement uncertainties increased from typically 1-2 m/s to the order of 3-5 m/s. Preliminary analysis of the volumetric data sets already show the influence of the mixing jets in the secondary zone on the global flow field.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/22012/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Combined PIV and DGV applied in a combustion facility
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Willert, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stockhausen, GuidoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jarius, MarcNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schodl, RichardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klinner, JoachimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2005
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:planar Doppler velocimetry, PDV, flow seeding, particle image velocimetry, Doppler global velocimetry
Veranstaltungstitel:ONERA / DLR Meeting - MOTAR
Veranstaltungsort:Lille (France)
Veranstaltungsart:Andere
Veranstaltungsdatum:2005-04-05 - 2005-04-06
Veranstalter :ONERA (Lille)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Hinterlegt von: Willert, Dr.phil. Christian
Hinterlegt am:06 Feb 2006
Letzte Änderung:12 Dez 2013 20:09

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.