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Modelling and Comparative Analysis of Power Electronic Component Topologies in Electrified Aircraft Propulsion

Vasumithran, Sidharth (2025) Modelling and Comparative Analysis of Power Electronic Component Topologies in Electrified Aircraft Propulsion. DLR-Interner Bericht. DLR-IB-EL-CB-2025-190. Masterarbeit. Brandenburg Technische Universität Cottbus-Senftenberg. 74 S.

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10MB

Kurzfassung

Increasing performance demands in emerging power electronics applications, such as electric aircraft, necessitate a systematic approach for evaluating and comparing different DC-DC converter and inverter topologies. This work presents a methodology based on semi-analytical sizing tools to facilitate this comparison. These tools are used to size the sub-components of various topologies and to estimate key quantitative metrics, such as power density and efficiency. A weighted evaluation framework, combining these quantitative results with qualitative criteria, is then used to rank the topologies at both the power-electronic and powertrain levels, with a primary focus on the former. The results of the comparative study identify the three-level neutral-point clamped (NPC), active NPC (ANPC), and T-type NPC (TNPC) as the most favourable inverter topologies for the defined mission profile. For the DC-DC converter, the three-level flying capacitor (FC) topology is shown to be superior to the conventional boost converter.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219572/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht, Masterarbeit)
Titel:Modelling and Comparative Analysis of Power Electronic Component Topologies in Electrified Aircraft Propulsion
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vasumithran, SidharthNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
DLR-Supervisor:
BeitragsartDLR-SupervisorInstitution oder E-Mail-AdresseDLR-Supervisor-ORCID-iD
Thesis advisorBahrs, Victor JohannesVictor.Bahrs (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-4186
Datum:28 August 2025
Open Access:Nein
Seitenanzahl:74
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Elektrifizierte Luftfahrtantriebe, Leistungselekronik, DC-DC Konverter, Inverter
Institution:Brandenburg Technische Universität Cottbus-Senftenberg
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur und Integration des Antriebssystems
Hinterlegt von: Mandel, Sandra
Hinterlegt am:01 Dez 2025 11:58
Letzte Änderung:01 Dez 2025 11:58

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