elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Hydrogen-Powered Integrated Power and Propulsion System (IPPS) Architecture for Sustainable Aviation: Leveraging Synergies Between Gas Turbine and Solid Oxide Fuel Cells

San Bebito Pastor, Diana und Pontika, Evangelia und de Graaf, Stefanie und Ewald, Daniel und Weber, André und Kazula, Stefan und Ferrari, Mario und Laskaridis, Panos (2025) Hydrogen-Powered Integrated Power and Propulsion System (IPPS) Architecture for Sustainable Aviation: Leveraging Synergies Between Gas Turbine and Solid Oxide Fuel Cells. In: Towards Sustainable Aviation Summit (TSAS) 2025. Towards Sustainable Aviation Summit (TSAS) 2025, 2025-01-28 - 2025-01-30, Toulouse Frankreich. doi: 10.60711/TSAS25.20250220.7778288272160048.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://flyeco-european-project.eu/publications

Kurzfassung

Reducing aviation emissions requires innovative propulsion technologies. Hydrogen has been identified as a promising fuel to support the decarbonisation efforts in challenging industrial sectors, including aviation. Innovative architectures are needed to define advanced propulsion systems that can significantly enhance the overall efficiency of the system while eliminating CO2 and reducing NOx emissions. To address this challenge, a propulsion system that integrates direct hydrogen combustion with fuel cell technology is proposed to create a tightly coupled system capable of effectively addressing these issues. This paper presents the preliminary system architecture for a 1 MW+ Integrated Power and Propulsion System (IPPS) using hydrogen for a commuter application. It offers a methodology for defining an IPPS that leverages the synergies and benefits arising from the mechanical and thermodynamic coupling of a gas turbine (GT) with a solid-oxide fuel cell (SOFC) system. A review of SOFC technology explores its advantages and challenges in the context of GT integration. Based on literature review of GT-SOFC integration concepts, the paper outlines key design constraints and system requirements for the IPPS. A functional analysis defines the primary functions of the IPPS, i.e. propulsion, power generation, and power management, while an organic analysis identifies the physical components needed to comply with these functions and optimise their interactions within the system. Together, these analyses provide a detailed overview of the system’s components and interfaces and define the IPPS baseline. The findings of this research will guide future progress toward decarbonised aviation solutions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219540/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hydrogen-Powered Integrated Power and Propulsion System (IPPS) Architecture for Sustainable Aviation: Leveraging Synergies Between Gas Turbine and Solid Oxide Fuel Cells
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
San Bebito Pastor, DianaSafran SA Paris, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pontika, EvangeliaCranfield UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Ewald, DanielInstitute for Applied Materials – Electrochemical Technologies (IAM-ET)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weber, AndréKarlsruhe Institute of Technology Karlsruhe, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kazula, Stefanstefan.kazula (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9050-1292198114132
Ferrari, MarioUniversity of Genoa Genoa, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Laskaridis, PanosCranfield University Cranfield, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:28 Januar 2025
Erschienen in:Towards Sustainable Aviation Summit (TSAS) 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.60711/TSAS25.20250220.7778288272160048
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hybridelektrischer Antrieb, Brennstoffzellen, Emissionsarmes Fliegen
Veranstaltungstitel:Towards Sustainable Aviation Summit (TSAS) 2025
Veranstaltungsort:Toulouse Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:28 Januar 2025
Veranstaltungsende:30 Januar 2025
Veranstalter :3AF – Association Aéronautique et Astronautique de France
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur und Integration des Antriebssystems
Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Komponententechnologien
Hinterlegt von: Mandel, Sandra
Hinterlegt am:27 Nov 2025 10:31
Letzte Änderung:27 Nov 2025 10:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.