elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Evaluation of a Variable Cycle Engine for an EngineIntegrated Thermal Management in Fighter Aircraft

Matuschek, Tomasz und Zenkner, Sebastian und Weiermann, Maximilian und Häßy, Jannik (2025) Evaluation of a Variable Cycle Engine for an EngineIntegrated Thermal Management in Fighter Aircraft. In: European Conference for Aeronautics and Space Sciences (EUCASS). 11ᵀᴴ EUROPEAN CONFERENCE FOR AERONAUTICS AND SPACE SCIENCES (EUCASS), 2025-06-30 - 2025-07-04, Rom, Italien. doi: 10.13009/EUCASS2025-191.

[img] PDF
2MB

Offizielle URL: https://www.eucass.eu/conferences-and-publications/search-on-this-website?view=search

Kurzfassung

Modern fighter aircraft impose thermal loads that challenge conventional cooling concepts. This study evaluates a closed-air thermal management system (TMS) integrated in two engine architectures: a conventional mixed-flow turbofan and a variable cycle engine (VCE). Across sixteen representative operating points, the VCE consistently meets cooling requirements in most segments and achieves twice the capacity of the conventional engine under supercruise conditions. A temperature - mass-flow study for bypass the conditions reveals that, once bypass flow significantly exceeds the TMS stream, additional cooling is obtained almost exclusively by reducing bypass temperature. Optimizing the VCE variabilities further enlarges the cooling margin at negligible fuel burn penalty, underscoring the thermal and operational advantages as well as the flexibility of variable cycle architectures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219431/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Evaluation of a Variable Cycle Engine for an EngineIntegrated Thermal Management in Fighter Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Matuschek, TomaszTomasz.Matuschek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zenkner, SebastianSebastian.Zenkner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7279-591X198405869
Weiermann, Maximilianmaximilian.weiermann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0004-7401-7021198405870
Häßy, JannikJannik.Haessy (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Juli 2025
Erschienen in:European Conference for Aeronautics and Space Sciences (EUCASS)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.13009/EUCASS2025-191
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Thermal Management System, Engine Design, Variable Cycle Engine
Veranstaltungstitel:11ᵀᴴ EUROPEAN CONFERENCE FOR AERONAUTICS AND SPACE SCIENCES (EUCASS)
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2025
Veranstaltungsende:4 Juli 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerk
Hinterlegt von: Matuschek, Tomasz
Hinterlegt am:01 Dez 2025 11:42
Letzte Änderung:01 Dez 2025 11:42

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.