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Case Studies in Modeling Cruise-Generated Trailing Vortices

Brown, Anthony P. und Holzäpfel, Frank (2025) Case Studies in Modeling Cruise-Generated Trailing Vortices. Journal of Aircraft, Seiten 1-16. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C038627. ISSN 1533-3868.

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3MB

Offizielle URL: https://dx.doi.org/10.2514/1.C038627

Kurzfassung

Trailing vortices from jet transport aircraft in high altitude cruising flight, have been measured in high spatiotemporal detail, by a research jet operated by the National Research Council Canada. The vortex locations and circulations, descent rate and vortex core thermodynamic, dynamic, transport and spatial scale characteristics were derived. Also, from these measurements, the background atmospheric state properties of pressure, wind structure, temperature, thermal stratification and turbulence have been established. Selected cases from the measured data have been used to evaluate two versions of the Probabilistic 2-Phase (P2P) wake vortex prediction model. While the default P2P version uses ground-based measurement data to calibrate its probabilistic envelopes, the runtime optimized airborne version P2Pa uses uncertainties of all relevant impact parameters to construct the probabilistic envelopes. Flight and model data have been compared and the suitability of the P2P model versions for onboard wake vortex prediction and warning during cruise have been discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/219318/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Case Studies in Modeling Cruise-Generated Trailing Vortices
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Brown, Anthony P.National Research Council CanadaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankIPA, DLRhttps://orcid.org/0000-0003-3182-1832NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2025
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.C038627
Seitenbereich:Seiten 1-16
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3868
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortices, cruising flight, flight experiments, fast-time prediction, descent distance
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Angewandte Meteorologie
Hinterlegt von: Holzäpfel, Dr. habil. Frank
Hinterlegt am:19 Nov 2025 11:05
Letzte Änderung:19 Nov 2025 11:05

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