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Trim Drag Assessment of SAF and Hydrogen Aircraft Concepts in Preliminary Aircraft Design

Kotzem, Michael Alexander und Wöhler, Sebastian und Zill, Thomas (2025) Trim Drag Assessment of SAF and Hydrogen Aircraft Concepts in Preliminary Aircraft Design. 10th CEAS Aerospace Europe Conference, 2025-12-01 - 2025-12-04, Turin, Italien. (eingereichter Beitrag)

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Kurzfassung

The integration of hydrogen tanks in the rear fuselage leads to a higher shift of the centre of gravity compared to conventional aircraft concepts along a flight mission affecting trim drag characteristics. It is necessary to take the alteration in aerodynamic performance characteristics into consideration for a scientific sound assessment of SAF and hydrogen aircraft concepts. Therefore, DLRs established conceptual aircraft design process is extended by the implementation of component-wise pitching moment characteristics and the respective impact on flight performance. Two short-medium range aircraft concepts, powered by sustainable aviation fuel and liquid hydrogen, are analysed and compared. The results indicate increased trim drag along the flight mission and thus a deterioration in aerodynamic performance for the cruise segment of the liquid hydrogen aircraft concept.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218592/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Trim Drag Assessment of SAF and Hydrogen Aircraft Concepts in Preliminary Aircraft Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kotzem, Michael Alexandermichael.kotzem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wöhler, SebastianSebastian.Woehler (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Overall Aircraft Design, Aerodynamics, Flight Mechanics, Alternative Energy Carrier, Hydrogen Aircraft Concepts
Veranstaltungstitel:10th CEAS Aerospace Europe Conference
Veranstaltungsort:Turin, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:1 Dezember 2025
Veranstaltungsende:4 Dezember 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt
Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Luftfahrt-System-Konzepte und Bewertung
Hinterlegt von: Kotzem, Michael Alexander
Hinterlegt am:10 Nov 2025 07:29
Letzte Änderung:10 Nov 2025 07:29

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