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Design and Optimization of Adaptive Wings for Highly Efficient Long-Range Aircraft

Wunderlich, Tobias und Dähne, Sascha (2025) Design and Optimization of Adaptive Wings for Highly Efficient Long-Range Aircraft. Journal of Aircraft, Seiten 1-17. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C038307. ISSN 1533-3868.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 1 Januar 2026 - Postprintversion (akzeptierte Manuskriptversion)
9MB

Offizielle URL: https://doi.org/10.2514/1.C038307

Kurzfassung

In order to investigate the potential of adaptive wing technology to reduce fuel consumption, two highly efficient long-range transport aircraft were designed. The first design is based on basic maneuver load alleviation and a conventional composite wing-box structure and represents the reference aircraft. The second aircraft design introduces adaptive wing technology and advanced structural concepts to quantify the potential of active and passive load alleviation technologies. This paper presents the results of the aerostructural wing optimizations as an essential part of the design work. In the optimization process, high-fidelity simulation methods are used to determine the flight performance in transonic cruise flight and the loads in maneuver flight and to minimize the mass of the composite wing box in a structural sizing. Static aeroelastic effects are considered in all flight conditions. The minimization of fuel consumption for three typical flight missions represents the objective function. The design parameters describe the wing shape and the deflections of the control surfaces. Realistic constraints for the integration of the landing gear, engine nacelle, and control surfaces are considered. The comparison of the two aircraft designs shows a potential for improving fuel efficiency by 5.4%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218560/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Design and Optimization of Adaptive Wings for Highly Efficient Long-Range Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wunderlich, Tobiastobias.wunderlich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8829-7600NICHT SPEZIFIZIERT
Dähne, SaschaSascha.Daehne (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3497-3225196467140
Datum:25 September 2025
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.C038307
Seitenbereich:Seiten 1-17
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3868
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high aspect ratio wing and adaptive wing and multidisciplinary design optimization and aircraft design
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Systemleichtbau > Funktionsleichtbau
Hinterlegt von: Wunderlich, Dr.-Ing. Tobias
Hinterlegt am:10 Nov 2025 05:21
Letzte Änderung:10 Nov 2025 05:21

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