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Development of Short-Range Laminar Aircraft:Conceptual Design with Integrated System Sizing

Martinek, Petr und Fröhler, Benjamin und Hoogreef, Maurice und Zill, Thomas (2025) Development of Short-Range Laminar Aircraft:Conceptual Design with Integrated System Sizing. 15th EASN International Conference on "Innovation in Aviation & Space towards sustainability today & tomorrow", 2025-10-14 - 2025-10-17, Madrid, Spain.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

The aviation industry is under increasing pressure to enhance sustainability by improving energy efficiency and reducing climate impact. A promising approach is to reduce aerodynamic drag using laminar flow technologies, particularly Natural Laminar Flow (NLF) and Hybrid Laminar Flow Control (HLFC). Previous research has primarily focused on aerodynamic performance, often considering only one technology at a time, using simplified HLFC system design models, and targeting long-range aircraft. This study adopted a more holistic approach by conducting a conceptual design of a short-to-medium range (SMR) aircraft equipped with both NLF and HLFC. The technologies were applied to the wing and empennage, with detailed HLFC system modelling integrated into the conceptual design process using established methods. A failure analysis was also performed to assess the performance impact of potential malfunctions. Results indicated that combining NLF and HLFC can reduce fuel consumption by 5.9 % on the design mission compared to a fully turbulent reference aircraft. Moreover, selectively applying the technologies to specific components enhances fuel savings while reducing system complexity. These findings demonstrated the potential of laminar flow technologies to improve fuel efficiency in SMR aircraft and highlight the importance of integrated aerodynamic and systems-level evaluation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/218040/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Development of Short-Range Laminar Aircraft:Conceptual Design with Integrated System Sizing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Martinek, Petrpetr.martinek (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fröhler, BenjaminBenjamin.Froehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-5695-1671NICHT SPEZIFIZIERT
Hoogreef, MauriceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zill, ThomasThomas.Zill (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Conceptual Aircraft Design, Laminar Flow Technologies, Long-Haul Aircraft, LamTA
Veranstaltungstitel:15th EASN International Conference on "Innovation in Aviation & Space towards sustainability today & tomorrow"
Veranstaltungsort:Madrid, Spain
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2025
Veranstaltungsende:17 Oktober 2025
Veranstalter :EASN (European Aerospace Science Network)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemarchitekturen in der Luftfahrt > Luftfahrt-System-Konzepte und Bewertung
Hinterlegt von: Fröhler, Benjamin
Hinterlegt am:27 Okt 2025 06:55
Letzte Änderung:27 Okt 2025 06:55

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