elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Hierarchical task analysis of current two pilot cockpit operations towards a flexible human-automation task allocation

Ebrecht, Lars (2025) Hierarchical task analysis of current two pilot cockpit operations towards a flexible human-automation task allocation. In: 44th IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2025. 44th Digital Avionics Systems Conference, 2025-09-14 - 2025-09-18, Montreal, Kanada.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The paper presents a new approach for a hierarchical task analysis. The conducted task analysis is part of developing future advanced assistance and automation systems for small single-piloted high performance and large two-piloted airplanes. The new approach represents a holistic and systemic method for an operational and functional breakdown of a complete flight as well as a coherent linking of operational contexts with aircraft specific operating procedures and concrete atomic functions, i.e., pilot actions and activities. The atomic functions are used as base for a reassessment of current tasks when operating an airplane. The reassessment aims investigating future automation potentials, particularly, a flexible task allocation between pilots and automation. The hierarchical task analysis was performed in the project DARWIN, that is funded by SESAR Joint Undertaking, using the example of the Dassault Falcon 2000EX.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217269/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hierarchical task analysis of current two pilot cockpit operations towards a flexible human-automation task allocation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ebrecht, LarsLars.Ebrecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8077-7391NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2025
Erschienen in:44th IEEE/AIAA Digital Avionics Systems Conference, DASC 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Human Machine Interaction, Human Automation Teaming, Multi Pilot Operation, Single Pilot Operation, Large Airplanes, Small Airplanes, DARWIN
Veranstaltungstitel:44th Digital Avionics Systems Conference
Veranstaltungsort:Montreal, Kanada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 September 2025
Veranstaltungsende:18 September 2025
Veranstalter :IEEE/AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Ebrecht, Lars
Hinterlegt am:07 Okt 2025 11:00
Letzte Änderung:07 Okt 2025 11:00

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.