elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Barrierefreiheit | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Exploring the influence of job characteristics on the adoption of driver advisory systems for energy-efficient driving: Insights from a longitudinal field study in rail operations

Schnücker, Gina Nathalie und Salge, Johannes und Onnasch, Linda (2025) Exploring the influence of job characteristics on the adoption of driver advisory systems for energy-efficient driving: Insights from a longitudinal field study in rail operations. Applied Ergonomics (129). Elsevier. doi: 10.1016/j.apergo.2025.104597. ISSN 0003-6870.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003687025001334?via%3Dihub

Kurzfassung

This study investigates the impact of Driver Advisory Systems (DAS) for eco-efficient driving on train drivers' job characteristics and job satisfaction, and their effects on acceptance and compliance with the system. Driving and questionnaire data from 16 drivers equipped with DAS were collected over a five-month period. Questionnaire data were compared to questionnaire data of a control group (n = 18). Contrary to expectations, DAS did not significantly alter job characteristics or occupational satisfaction. However, drivers with higher task identity and occupational satisfaction demonstrated greater acceptance of and compliance with DAS, highlighting the interplay between work design and technology adoption. Regression analyses indicated that perceived usefulness, task identity, and skill variety were key predictors of compliance. Despite our small sample size, our study provides first indications about the value of considering aspects of work design to understand drivers’ willingness to drive more energy-efficiently with the support of DAS.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/217008/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Exploring the influence of job characteristics on the adoption of driver advisory systems for energy-efficient driving: Insights from a longitudinal field study in rail operations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schnücker, Gina Nathaliegina.schnuecker (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-0712-2800194389288
Salge, Johannesjohannes.salge (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Onnasch, Lindalinda.onnasch (at) tu-berlin.dehttps://orcid.org/0000-0002-2086-774XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:7 Juli 2025
Erschienen in:Applied Ergonomics
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1016/j.apergo.2025.104597
Verlag:Elsevier
ISSN:0003-6870
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Rail Human Factors; Technology adoption; Driver Advisory Systems; Technology Acceptance
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Schienenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SC Schienenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - CaRe4Rail - Capacity and Resilience 4 Rail
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Schienensysteme und -technologien
Hinterlegt von: Schnücker, Gina Nathalie
Hinterlegt am:16 Okt 2025 11:01
Letzte Änderung:16 Okt 2025 11:01

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
OpenAIRE Validator logo electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.