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Numerical investigation of wall curvature effect on air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines

Singh, Prabhjot und Merbold, Sebastian und de Graaf, Stefanie (2024) Numerical investigation of wall curvature effect on air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines. In: 24th STAB/DGLR Symposium. DGLR-Fachsymposium der STAB, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg.

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Kurzfassung

Heat exchangers (HEXs) are essential in the thermal management of electrified aero engines are characterized by extensive heat transfer surfaces. In fuel-cell based electric propulsion systems, efficient heat rejection at low temperatures is crucial, presenting challenges such as high weight demands and significant drag, which can reduce overall aircraft efficiency. Accurately computing airflow through these complex structures is a major challenge. This study employs simplified modeling techniques to simulate airflow in cooling lines and HEX, with a focus on improving airflow characteristics to increase efficiency. The results demonstrate that increased curvature downstream correlates with reduced flow separation and improved flow stability, while excessive curvature upstream intensifies flow stagnation and separation, leading to increased pressure drops. Overall, this research provides critical insights that can support innovative designs of cooling lines and contributing to more efficient thermal management system and improved performance in aerospace applications.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/216575/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical investigation of wall curvature effect on air cooling lines with tilted heat exchanger for electrified aero engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Singh, Prabhjotprabhjot.singh (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Merbold, Sebastiansebastian.merbold (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:24th STAB/DGLR Symposium
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:electrified aero engines, porous media approach, Darcy-Forchheimer equation, pisoTempFoam, cooling line, wall curvature effect
Veranstaltungstitel:DGLR-Fachsymposium der STAB
Veranstaltungsort:Regensburg
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :STAB/DLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Architektur und Integration des Antriebssystems
Hinterlegt von: Mandel, Sandra
Hinterlegt am:12 Dez 2025 12:23
Letzte Änderung:12 Dez 2025 12:23

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